Marianna Racz, MA

Docent, Supervisor,
MasterTherapeut ECP, Hypnotherapeut

Ik hou van mijn vak. Ik beoefen het met veel passie en plezier. En wat is er dan mooier dan dat te delen met en door te geven aan anderen? Niks, denk ik.

Marianna Racz, MA

Muzikale achtergrond

Ik werd in Hongarije geboren in een muzikaal gezin. Toen ik op mijn vierde begon viool te spelen, sprak het vanzelf dat ik later musicus zou worden. Ik studeerde zowel viool als fluit op heel hoog niveau, vanaf mijn achttiende in Engeland, Duitsland, Amerika en in Nederland. Een carrière op het grote podium lag voor de hand, zeker na het winnen van vele prijzen op nationale en internationale concoursen. De liefde hield mij in Nederland, ik trouwde met een musicus en wij kregen twee kinderen. Nooit had ik last gehad van zenuwen, maar vanaf het moment dat ik die verantwoordelijkheden had, kreeg ik opeens last van podiumangst.

Deze pijnlijke omslag was ook fascinerend. Mijn latente interesse voor psychologie werd erdoor gewekt en een cursus lag voor de hand. Ik nam mijn gedrevenheid mee, dus die cursus werd al snel een hele studie: Integratieve Psychotherapie voor Volwassenen aan De Academie. Daarnaast volgde ik de vierjarige opleiding Hypnotherapie en de opleiding voor het behandelen van Prikkelbare Darm Syndroom. Ook opleidingen voor EMDR, EFT-Relatietherapie en Systemisch Coachen heb ik afgerond. Ik heb het Europees Certificaat voor Psychotherapie (ECP).

Mijn praktijk

Momenteel voer ik vijf dagen per week mijn eigen praktijk in Amsterdam. Hier is iedereen welkom die vastloopt of professionele begeleiding nodig heeft om (weer) gelukkig te zijn. In mijn optiek is elk mens uniek, en heeft iedereen bijzondere kwaliteiten en mogelijkheden. Oplossingen moeten daarom individueel en op maat gesneden zijn. De therapeutische middelen die ik inzet gaan uit van deze opvatting.

In mijn hart ben ik een echte hypnotherapeut. Over het algemeen zie ik mensen met wat heftiger problematiek, grotere trauma’s en psychosomatische klachten. Ik heb een specialisatie in het begeleiden van mensen met Tinnitus en PDS en ik doe ook veel relatietherapie.

Vanwege mijn achtergrond bied ik een speciaal traject voor musici, acteurs, dansers en andere podiumkunstenaars. Er is niet veel wat ik níet heb meegemaakt op het podium, of achter de schermen. Mensen wier vak het is om op het podium te staan, hebben constant te maken met stress. Ik gun alle kunstenaars om ondanks deze heftige omstandigheden optimaal te kunnen functioneren en te genieten van een evenwichtig en gelukkig leven.

 

Meer informatie over mijn praktijk vind je op mijn website.

Mijn tip aan studenten

Passie voor het vak en een oprechte nieuwsgierigheid naar de unieke mens die voor je zit, zijn niet alleen noodzakelijk voor een therapeut, maar houden je ook scherp, leergierig en betrokken.

Je eigen professionele attitude

Sinds 2013 ben ik als docent betrokken bij de Hypnotherapie en Psychotherapie opleidingen. Het mooie van de opleiding op De Academie is dat je alles wat je leert ook zelf probeert en oefent. Door het ontwikkelen van een professionele attitude, los je in leertherapie het dilemma in jezelf op. Zo ruim je eigen innerlijke zaken op die je werk als therapeut belemmeren. Bovendien professionaliseer je, zodat je anderen kunt begeleiden, mede op grond van wat je zelf ontwikkeld hebt.

In mijn vorige loopbaan was ik violiste op hoog professioneel niveau, onder meer in het Koninklijk Concertgebouworkest. Ik ben mijn hele leven gewend aan altijd studeren, trainen, bijleren, interpreteren, vragen stellen, evalueren van eigen prestaties en zoeken naar een hoger niveau en meer verdieping.

Mijn rol bij De Academie

Leren is groeien. Leren leidt tot inzicht, begrip, eventueel perfectie, geluk. Wie niet meer leert staat stil. Ik kan mij een leven zonder ‘leren’ niet voorstellen, en ben me er daardoor ook van bewust hoe belangrijk het is dat er goede docenten zijn. Bovendien is mijn ervaring dat je zelf het meeste leert door iets aan een ander bij te brengen: wie zijn eigen vaardigheden of kennis onder woorden moet brengen ten behoeve van een ‘lerende’ ander wordt gedwongen zich opnieuw te verdiepen in zijn vak.
Als docent en supervisor begeleid en stimuleer ik studenten met veel toewijding, met dezelfde bezieling en betrokkenheid als toen ik dat kleine meisje op het podium was.

 

In mijn vrije tijd hou ik van koken, literatuur en tennissen. Ik ga graag naar concerten, naar de opera, naar toneelvoorstellingen of musea en maak lange wandelingen met mijn gezin.

Mijn collega's