Docent, Integratieve Kindertherapeut ECP
Als praktijkprofessional ben ik werkzaam als Integratieve MasterKindertherapeut ECP en OpvoedCoach ‘HarTgrondig opvoeden’. Samen met Charlotte Visch, Hanneke de Hertog en Wendela Oosthoek werk ik vanuit het ChildConsult Collectief.
Met veel plezier heb ik de vierjarige opleiding tot Integratieve MasterKindertherapeut ECP gevolgd aan de Nederlandse Academie voor Psychotherapie. Het meest bijzondere aan deze opleiding vond ik dat naast het leren van het vak, het ambacht, er veel aandacht is voor je professionele attitude, voor je valkuilen en blinde vlekken. Door hiermee aan de slag te gaan tijdens supervisie en leertherapie ben ik gegroeid als professional en als mens.
Daarnaast vind ik het belangrijk en positief dat de opleiding steeds wordt ge-update naar aanleiding van de laatste wetenschappelijke onderzoeken. Met als doel studenten op te leiden tot professionals die op de snelst mogelijke manier, via de kortste weg, kinderen helpen zichzelf te helpen bij hun proces van ellende naar geluk.
Alle cliënten zijn mij even dierbaar omdat ik van allen leer. Ik merk dat relatief veel kinderen met hoogbegaafdheid de weg naar mijn praktijk vinden. Ik voer graag oudergesprekken. Samen met ouders onderzoeken hoe ze anders naar hun kind kunnen kijken, levert vaak al een ‘quick win’ op voor de relatie met hun kind.
Op scholen en thuis wordt bij kinderen veel gestuurd op gedrag, terwijl meestal (nare) gevoelens ten grondslag liggen aan dit gedrag. Ik vind het inspirerend om te zien hoe snel kinderen zichzelf kunnen helpen wanneer ze zich volledig gezien en gehoord voelen, hun talenten (leren) kennen en kunnen inzetten om zo hun zelfhelend vermogen ten volle aan te kunnen spreken. Ik geniet van de eerlijkheid van kinderen, van de manier hoe ze dingen aanpakken en oplossingen verzinnen.
Meer informatie over mijn praktijk voor Integratieve Kindertherapie vind je op mijn website.
Een van de belangrijkste dingen die je als student op de Academie leert, is om als professional (in opleiding) geen belemmering te vormen voor het proces van je cliënt. Hierdoor word je de beste professional en daarbij een nog completer mens.
De opleiding wordt vaak gezien als een rollercoaster van ervaren, leren en ontwikkelen. Om hiervan te kunnen genieten heb ik drie tips: zelfliefde, zelfzorg en humor! Verder gun ik alle studenten spelen, genieten en zijn in het hier en nu.
…kan ik me bijzonder vinden in de missie van de Academie: ‘Gelukkige mensen in een gelukkige wereld.’ Daarnaast spreekt het integratieve gedachtengoed mij zeer aan; ik denk dat de wereld er een stukje mooier uit zou zien wanneer dit gedachtengoed wordt doorgegeven. Daarom geef ik met veel plezier en enthousiasme les aan studenten. Opdat steeds meer kinderen op integratieve wijze geholpen worden. Ook vind ik het heel bijzonder om mensen te begeleiden bij hun proces en om daarvan getuige te mogen zijn. Door me te verbinden aan de Academie en haar inspirerende en betrokken mensen, leer ik steeds bij en word ik uitgedaagd om mijn visie aan te scherpen en me verder te ontwikkelen.
…wandel ik graag in de natuur, spreek ik af met dierbaren en geniet ik van kunst. Ik lees graag boeken, kijk films en luister naar podcasts om zo nu en dan te kunnen verdwijnen in het leven van iemand anders. Ik ben nieuwsgierig naar wat mensen drijft, waarom ze doen wat ze doen.
Spelletjes doen vind ik heel gezellig, bij voorkeur met onze weekendpleegkinderen. Tijdens het reizen naar andere landen en culturen voel ik me vrij en gelukkig. Bij een potje tennis kan ik mijn competitieve kant de ruimte geven.
Ik krijg energie van het leren van dingen die ik nog nooit heb gedaan zoals zingen en toneelspelen. Ik wil nog leren schilderen om het licht te kunnen vangen.
Verder filosofeer ik graag over het leven; we modderen wat aan met zijn allen, maar wat kan het leven ook mooi zijn.