Volg je les coronaproof Live én Online » lees meer

Annelies Cornel

Supervisor, Examinator, Docent,
MasterKindertherapeut ECP

Al tijdens het volgen van mijn eigen opleiding aan De Academie tot Master Integratieve Kindertherapeut ben ik zo enthousiast geworden dat ik graag mijn kennis en ervaring met het vak wil doorgeven aan studenten. Ik ben supervisor, examinator en docent. Door na het volgen van mijn eigen opleiding betrokken te blijven bij de Academie blijf ik zelf goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkeling in dit prachtige vak. Daarnaast vind ik het ook geweldig om te werken met studenten en hen te begeleiden bij het aangaan van hun eigen proces. Het is mooi om te zien hoe het studeren bij De Academie je verrijkt als mens en als professional!

Ik als praktijkprofessional

Ik ben afgestudeerd jurist. Na mijn studie rechten, afgestudeerd in strafrecht, criminologie, huiselijk geweld en kindermishandeling, ben ik gaan werken bij de reclassering, verslavingszorg en gezondheidszorg. Ik heb als adviseur kwaliteit & LEAN ook teams begeleid om processen scherper in kaart te krijgen en hoe verandering tot stand te brengen tot een effectief resultaat. De rode draad in mijn werkzaamheden is, dat ik altijd bezig ben mezelf te ontwikkelen op het gebied van communicatie en inleven in anderen, zonder oordeel, maar ook om een oprechte verbinding tot stand te brengen van waaruit je als mens of als groep verder kan groeien.

Al jarenlang had ik de droom om te werken met kinderen en hun ouders. Vanuit daar is mijn wens ontstaan voor een eigen praktijk waarin ik ouders en kinderen kan ondersteunen. In 2017 ben ik begonnen met de studie tot Master Integratief Kindertherapeut aan De Academie. Daarnaast ben ik Opvoedcoach en trainer Hartgrondig opvoeden. In mijn praktijk in Amsterdam geef ik kindertherapie, ouderbegeleiding en als specialist rouw geef ik ook (gezins)begeleiding aan ouders en kinderen die te maken hebben met rouw, scheiding, ziektes, verliesverwerking. Tevens volg ik momenteel een opleiding tot specialist hooggevoeligheid en systeemtherapie.

 

Ik ben lid van de NFG (Nederlandse Federatie Gezondheidszorg) en geregistreerd bij de RBCZ (Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg). Dit is waardevol omdat het de kwaliteit binnen mijn praktijk hooghoudt en ik steeds nieuwe bijscholing volg en me verder blijf ontwikkelen. Voor mijn gevoel ben je namelijk nooit uitgeleerd!

Werken met kinderen is leuk!

In de dagelijkse praktijk word ik steeds weer verrast door de kinderen die bij mij in de praktijk komen. Het is bijzonder om te zien hoe snel zij hun eigen oplossingen vinden voor een probleem dat ze ervaren. Het leuke aan het werken met kinderen is dat zij zo verrassend kunnen zijn, geen dag is hetzelfde, dat maakt het werken met deze doelgroep zo uniek. Ook het werken met ouders vind ik een uitdaging, juist om ze bewust te maken van wat het effect is van hun gedrag op hun kind. Wanneer ouders nieuwe inzichten krijgen, verandert er ook iets in de relatie met hun kind. Zij durven te kijken achter het gedrag en op zoek te gaan naar welk gevoel bij het kind onderliggend is aan het gedrag, waardoor ze hun kind beter begrijpen en daardoor beter kunnen aansluiten bij de behoeften van hun kind.

Ik werk met verschillende disciplines samen, zoals huisartsen, psychologen, scholen (IB-ers), ergotherapeuten, fysiotherapeuten, Jeugd GGZ. Het is fijn om je netwerk zo compleet mogelijk te hebben en te kunnen overleggen indien nodig. Dit geeft ook een fijn gevoel om met intervisiegenoten en andere collega’s te kunnen overleggen waardoor de beste zorg geregeld kan worden voor een kind.

 

Meer informatie over mijn praktijk vind je op mijn website.

Mijn tip aan studenten

De enige tip die ik heb is: geniet van wat je meemaakt en wat je tegenkomt van jezelf en omarm dit liefdevol. Het is een mooi en zwaar proces, maar het maakt jezelf nog completer als mens en als professional!

Mijn werkwijze

Wanneer iemand zichzelf mag zijn bij je en zich veilig kan voelen, kom je in een gesprek tot de ware kern. Tijdens supervisie vind ik een veilige groepssfeer belangrijk, zodat dat besproken kan worden wat nodig is om te komen tot groei en het worden van een goede therapeut. Ieder mens is uniek, en elke aanpak is dus ook uniek. Ik sluit aan bij wie ik tegenover me heb en vanuit daar vinden we de juiste ingang tot het beste leer- en groeiresultaat. Ik geloof erin dat je vanuit een veilige sfeer liefdevol kan confronteren waar nodig en vanuit oprechte empathie en met humor iemand het beste kan begeleiden tot groei.

Het mooie aan het proces van opleider zijn, is dat je deel mag uitmaken van het groeiproces van studenten. Door in de spiegel te kunnen en durven kijken, kunnen studenten ervoor zorgen dat ze privé stukken kunnen aanpakken zodat ze in hun rol als professional steeds meer kunnen groeien. Als ik kijk hoe studenten binnenkomen aan het begin van het jaar en hoe enorm groot hun ontwikkeling is na een jaar studeren aan De Academie, krijg ik altijd een glimlach op mijn gezicht. De student weet het, kan het en doet het en het is mooi om daar getuige van te zijn.

Als privé mens…

…ben ik iemand die graag werkt met mensen, mijn intuïtie is hierbij mijn leidraad. Ik verplaats me graag in anderen en hou ervan om zonder oordeel en vanuit écht contact de verbinding aan te gaan met anderen. Dat iedereen mag zijn wie die wil zijn, en alle kanten van jezelf welkom zijn.

Ik ben nieuwsgierig, leergierig en altijd bezig met ontwikkelen en uitdagingen, ik volg graag nieuwe specialisaties, hier krijg ik enorm veel energie van! Daarnaast zorg ik goed voor mijn ontspanning door te sporten, wandelen in de natuur en het liefst wandel ik in de bergen. Dat gevoel van vrijheid dat ik ervaar in de bergen, voel ik ook zo sterk nu ik mijn droom tot een eigen praktijk heb waargemaakt, waarbij ik anderen kan begeleiden op weg naar hun top!

Mijn collega's