3-jarige beroepsopleiding
Erkend NBVH
Wanneer jij je cliënt naar de diepste hypnotische trance hebt geleid, dan openbaren zich op dat innerlijke niveau de meest bijzondere therapeutische mogelijkheden. Bijvoorbeeld: heling van oude en acute trauma's, het opheffen van dissociaties, verwerking van stress-ervaringen, reorganisatie van de interne delenstructuur en het beïnvloeden van lichamelijke processen. Aan een Hypnotherapeut worden door cliënten vaak bijzondere eigenschappen toegekend. Echter, alleen met doorwrocht vakmanschap kun jij je cliënt echt helpen. Het is een gewoon beroep, en ja, wel met heel bijzondere mogelijkheden.
Met een duikboot kom je immers dieper dan met een roeibootje. Lees meer
Zelfinzicht als fundament voor het diepgaande contact met je cliënt. Lees meer
Uniek: al na het 2e jaar kom je in aanmerking voor vergoedingen door zorgverzekeraars (Vektis AGB code 90). Ook uniek: je hebt dan ook ook vrijstelling voor de btw. Een belangrijke basis voor de doorgroei van je praktijk in het 3e opleidingsjaar. Zie ook het terugverdienmodel
Deze Hypnotherapie opleiding is niet zomaar een bedacht traject maar jaar 1 en 2 maken deel uit van de internationaal erkende post-hbo/wo opleiding tot MasterTherapeut ECP.
In de eerste twee jaar krijg je de kennis, vaardigheden en attitude om een deskundige professional te zijn. Deze twee jaar zijn hetzelfde als de opleiding tot Integratieve Counselor. Je krijgt daarbij de modulen Moderne Hypnotherapie waarbij je werkt met de volgende tranceniveau’s: waakbewustzijn, meditatieve trance, alledaagse trance en absorptietrance.
In jaar 3 krijg je de Klassieke en de Neoklassieke Hypnotherapie: werken met de allerdiepste hypnotische trance en Ego state therapieën.
Marianna Racz, Integratieve Therapeut ECP, Hypnotherapeut, opleider, leertherapeut aan De Academie.
Ole Buschman, GZ-psycholoog, student Integratieve Hypnotherapie.
Dit is de werkwijze die de meeste mensen voor ogen hebben als ze denken aan ‘hypnose’. Je cliënt ligt met gesloten ogen in de relax-stoel en jij hebt je cliënt een 5-fasen hypnose-inductie aangeboden waardoor je het kritische vermogen (censor) tijdelijk weet op te schuiven. Hierdoor is het onbewuste van je cliënt direct toegankelijk voor therapie. Je reikt je cliënt therapeutische suggesties en passieve imaginaties aan. Deze laatsten zijn beeldverhalen met geselecteerde symbolieken die tot doel hebben om het zelf genezend en zelfhelend vermogen te activeren. Daarmee realiseer je (trauma)verwerking op onbewust niveau en de directe beïnvloeding van allerlei lichamelijke processen.
Je krijgt les van inspirerende professionals. Samen met jou geven zij deze opleiding Integratieve Counselor vorm en inhoud, kwaliteit en spelvreugde.
Jaar 1 en 2 (120 EC): Moderne Hypnotherapie
Je leert in deze eerste twee jaar de therapeutische relatie bewerkstelligen om te werken met de verschillende bewustzijnstoestanden (trance). De waaktoestand gebruik je in de intake om het rapport op te bouwen en het probleem af te bakenen. Ook het delenwerk op bewust niveau en de dilemma coaching doe je met gebruikmaking van de Waaktrance. Je maakt gebruik van visualisaties (in de Alledaagse trance) om de probleemtoestand en en gewenste toestand (doel) in beeld te brengen. Daarmee kun je allerlei gedrags- en cognitieve patronen doorbreken en veranderen. De Meditatieve trance benut je voor stressreductie, zoals met mindfulness, en voor spirituele groei. In de Absorptietrance (Direct Deep Change 1, 2 en 3) laat je je cliënt afdalen in zijn of haar eigen onbewuste binnenwereld om daar het probleem te vinden, aan te pakken en te veranderen.
Je werkt procesgestuurd, zodat je cliënt zonder verdere omwegen zijn doel behaalt. Je benut de werkzame factoren uit alle verschillende therapierichtingen. Vanuit een diepgaande relatie met je cliënt vergroot je de zelfverantwoordelijkheid en het zelfhelende vermogen van de cliënt. Hierdoor pakt je cliënt zelf het probleem aan zodat hij de gestelde doelen behaalt.
Het gaat niet alleen over het groeiproces van je cliënt, maar ook over jouw groeiproces als mens en als professional.
Je diagnosticeert in welke fase van het veranderingsproces je cliënt zich bevindt. Daardoor maak je je behandeling effectief: kortdurend en oplossingsgericht. Je verdiept het werken met de verschillende bewustzijnstoestanden. Hierdoor bereik je de gewenste verandering van emotionele en fysieke processen.
Bekijk het gedetailleerde vakkenoverzicht in de gratis studiegids.
Het 3e jaar: Klassieke en Neoklassieke Hypnotherapie
De opleiding spitst zich nu geheel toe op de Onderbrekingstrance,’ de vorm van Hypnotherapie waarbij de volwassen Ik-persoon in een volledige hypnose gebracht is. Jij als Hypnotherapeut communiceert rechtstreeks met het onbewuste van je cliënt, zonder verstorende tussenkomst van de rationele ik.
In de 8-daagse opleiding Klassieke Hypnotherapie begeleid jij je cliënt naar het somnambule stadium, het meest volledige stadium van de Hypnose. Je richt je ‘breed’ tot het onbewuste met behulp van suggestietherapie en de therapeutische passieve imaginaties. Het is dit stadium waarin de lichamelijke processen op directe wijze beïnvloed kunnen worden. Ook de innerlijke traumaverwerking vindt op dit niveau plaats.
In de 10-daagse opleiding Neoklassieke Hypnotherapie werk je gefocust met het onbewuste: met behulp van Ego State Therapie maak je contact met die innerlijke delen die de oorzaak zijn van de problemen en symptomen. Met behulp van de exploratietechniek Ideomotorisch reageren (Lecron, Ericksoniaanse hypnotherapie) vraag je rechtstreeks het onbewuste om aan te geven wat de oorzaken van de problemen zijn zodat je daar gericht op inspelen.
Met Regressietherapie passeer je ook de kritische Ik-functies en voer je de cliënt terug naar een moment van traumatisering in het verleden. Afhankelijk van het wereldmodel van je cliënt kan dat inhouden: de jeugd, de bevalling, de intra-uterale periode, het moment van conceptie, een vorige leven, een stervensmoment of een zgn. tussenbestaan. Als privé-persoon hoef je natuurlijk niet zelf in deze verklaringsmodelen te geloven, maar als Hypnotherapeut kunnen mensen hier voor bij jou komen en dan dien je de techniek in huis te hebben om ze hierin professioneel te begeleiden.
Bekijk het gedetailleerde vakkenoverzicht in de gratis studiegids.
Doen, doen, doen. Want het is een ambacht, een professioneel praktijkvak. Dat is de reden waarom je direct na aanvang van de opleiding al begint met het werken met cliënten. Alles wat je leert kun je direct toepassen. Je supervisor ondersteunt je met de diagnose en de behandeling. Met je intervisiegenoten oefen je de technieken en interventies en neem je de theorie door. Bij je leertherapeut ontdek je jezelf op een steeds dieper niveau en ervaar je de therapeutische interventies aan den lijve. Hierdoor word je een echte ervaringsdeskundige professional die weet waar ‘ie het over heeft. Je pakt ook persoonlijke belemmeringen bij jezelf aan zodat je met kracht, rust en zelfvertrouwen het werk doet.
Lees meer over ´Studeren aan De Academie´
Trance komt van het Latijnse woord voor overgang. Oorspronkelijk verwees het woord naar de overgangstoestand tussen leven en de dood. Trance is een bepaalde bewustzijnstoestand die spontaan kan ontstaan, zoals tijdens dagdromen of tijdens het opgaan in een interessant idee of bezigheid. Bijvoorbeeld, je bent onderweg in het verkeer en plotseling bemerk je: “Hé, ben ik hier al?”. Het betreft dus eigenlijk een natuurlijk verschijnsel dat we allemaal meemaken, maar vaak niet bewust herkennen.
In een trancetoestand is het gebruikelijke patroon van mentale associatie tijdelijk onderbroken of opgeschort. Hierdoor ontstaat er openheid, ruimte in je geest. Er zijn verschillende vormen van trance of bewustzijnstoestanden, waarbij de diepste vormen van trance ook de meeste openheid bieden waardoor de cliënt optimaal zijn eigen zelfhelend vermogen kan inschakelen.
Deze openheid maakt het mogelijk om nieuwe wegen te vinden, nieuwe dingen te ontdekken, andere bronnen aan te boren. Als je op een bewuste wijze trance weet te induceren en als beïnvloedingsprocedure kunt benutten, kun je gemakkelijker en sneller mensen begeleiden in het vinden van oorzaken en oplossingen voor hun probleem, in het aanboren van onbewuste hulpbronnen en in het stellen en behalen van nieuwe doelen.
De verschillende Direct Deep Change interventies uit de Humagination zijn de meest recente afstammelingen van de vrije imaginatie methode van Jung. Zijn Actieve Imaginatie was vooral ter aanvulling op het vrije associëren van Freud. Op De Academie is zijn oorspronkelijke methode doorontwikkeld tot een directe, proces gestuurde aanpak die de integrerende en helende kracht van de innerlijke, bewustgemaakte beelden therapeutisch weet te benutten. Daarbij is de State of Mind van absorptiebewustzijn een voorwaarde om op een voldoende diep niveau te kunnen werken.
Met Direct Deep Change (DDC) stuur je je cliënt rechtstreeks naar het innerlijke gebied waar de antwoorden liggen en waar de verandering plaatsvindt. Het stappenplan is: Motiveren, Instrueren, Induceren, Confronteren, Verifiëren, Mediëren, Integreren, Afronden en Realiseren. Dit zijn de stappen van de Humagination, een overstijgende werkwijze voor alle interventies die het beeldend vermogen van de mens willen benutten voor grip, integratie en heling, verbetering, ontwikkeling en transformatie.
Symbolische wandeling door de -vaak magische- binnenwereld met al dan niet de volwassen Ik-persoon. De Ik-figuur komt zijn probleem of thema stap-voor-stap tegen. Dat wat de Ik-persoon dient tegen te komen wordt bepaald door de innerlijke regisseur (kern van het Zelf). Toepassing: contact hervinden met jezelf, aarden in het lichaam, het bestaan van een innerlijke wereld met gevoelens ontdekken, existentiële vragen. Aantal sessies is beperkt, 4-6. Ook bedoeld voor persoonlijke groei bij ontwikkelingsstoornissen, sessies verspreid over een langere periode (1,5 jaar, tot 30 sessies).
De lichaamstocht kan worden gezien als een variant op de Ontdekkings- en Ontwikkelingstocht. De Ik-persoon reist door het lichaam naar daar waar de aangedane plek is, daar waar het pijn doet, daar waar het probleem zit. Aldaar aangekomen neemt de Ik-persoon het probleem waar op een symbolische manier ‘ik zie een grote, gladde steen die daar in de weg zit’ tot een meer concreet beeld ‘ik zie dat het weefsel daar er samengeknepen uitziet, het is een stuk donkerder dan de rest. De cliënt gaat het gebied aanpakken (met alle natuurlijke hulpmiddelen die daar in de omgeving aanwezig zijn).
Kortdurende therapie (3-15 sessies). Altijd met het grootste en sterkste deel, met de biologische leeftijd (volwassen Ik-persoon). Directe confrontatie mogelijk met Klachtgebied, dat in een magische of meer concrete vorm zich kan presenteren aan de Ik-persoon. Gericht op de vergroting van de doorlaatbaarheid tussen en de integratie van de verschillende persoonlijkheidsdelen. Speciaal ontwikkeld voor kortdurende therapie (5-15 sessies).
Direct de helende dialoog tussen de volwassen Ik-persoon en afgezonderd GVDIS in de gedaante van een jongere uitvoering van de Ik-persoon (innerlijk kind), geprojecteerd in de buitenwereld waarbij de cliënt de ogen open heeft. Gericht op fusie, tussen volwassen Ik-persoon en deel.
In deze vorm worden twee conflicterende delen, bijvoorbeeld een deel dat wil studeren en een deel dat wil spelen op een podium in een schouwburg geplaatst waarbij de volwassen Ik-persoon vanuit de zaal de situatie exploreert, de confrontatie aangaat en de situatie en de figuren op het podium aanspreekt en aanpakt.
In deze vorm spreekt de Therapeut/Counselor rechtstreeks het deel aan. Dit betreft een variant binnen de Confrontatietocht in het geval dat de volwassen Ik-persoon geen of te weinig contact met het deel kan maken. (Vroeger Actieve Imaginatie-2 genoemd.)
De Therapeut/Counselor gaat met de cliënt een zogenaamde regressieve overdrachtsrelatie aan: hij richt zich op het deel, niet op de volwassen Ik-persoon. Dat is geïndiceerd wanneer de volwassen Ik-persoon over te weinig mogelijkheden beschikt. Het primaire doel is reorganisatie op onbewust niveau, ladingsvermindering en het vergroten van de lokale Ik-sterkte. In regressie presenteert het deel zich als een jongere uitvoering van de Ik-persoon in het huidige leven. Een variatie hierin is dat het deel zich nog in de baarmoeder bevindt of tijdens of vlak na de geboorte.
In een reïncarnatie-setting presenteert het deel zich als een figuur uit de historie van voor de geboorte van de Ik-persoon in het huidige leven. Uiteraard is er ook een tussenvorm: het deel manifesteert zich als een aangehaakte spirit of als een figuur die in een tussenbestaan leeft, tussen het leven en de dood in. Wanneer het deel voldoende is bewerkt door de therapeut wordt volgens de zienswijze ‘elliptisch bewustzijn’ de volwassen Ik-persoon erbij gehaald en gaat deze laatste een integrerende dialoog aan met het deel, analoog aan het Grote-Kleine model.
De therapeut projecteert zichzelf in de binnenwereld van de cliënt en wordt door de aldaar aanwezige figuren gezien als een van de bewoners van de binnenwereld. Dit is vooral van toepassing indien de cliënt zelf vrijwel geen mogelijkheden heeft of grote angst heeft om in de binnenwereld op pad te gaan of om een bepaald figuur onder ogen te komen. Bedoeld voor reorganisatie op onbewust niveau. Zodra de cliënt het weer op enigerlei wijze weer meer zelf kan, vaak na zo’n 5 tot 10 sessies, wordt er ‘terug’geschakeld naar Direct Deep Change 1: de actieve imaginatie Ontdekkings- en Ontwikkelingstocht.
De mogelijkheden met dit beroep zijn legio. Allereerst kun je alleen of samen met anderen een zelfstandige ‘Praktijk voor Integratieve Hypnotherapie’ voeren. Je kunt ook in een multidisciplinaire groepspraktijk werken waar je met collega’s uit de verschillende richtingen in de Gezondheidszorg samenwerkt.
Je hebt niet alleen een gediplomeerd Hypnotherapeut, maar je hebt ook diploma in Integratieve Counseling. Op deze wijze zet je twee ‘producten’ in de markt. Niet alleen Hypnotherapie is (weer) sterk in opkomst, ook weten steeds meer cliëntende weg te vinden naar Counseling. In de ons omringende landen is Counseling al sterk ingeburgerd. Je benut deze status naast je status van Hypnotherapeut.
Je bent een specialist in kortdurende (Hypno)therapie, dat betekent dat je in 4 tot 8 sessies je cliënten helpt om tot belangrijke veranderingen te komen. Dat is een aantal dat door zorgverzekeraars geheel of gedeeltelijk wordt vergoed uit de aanvullende verzekeringen en is ook goed te overzien voor je cliënten. N.B. Zonder BIG-registratie kun je niet in dienst treden van een zorginstelling of vergoed worden uit de AWBZ.
Omdat je je cliëntenkring al vanaf dag één opbouwt, breidt je praktijk zich al tijdens de opleiding steeds verder uit. Het is dus niet zo dat je pas na de opleiding maar eens probeert om een praktijk te starten. Nee, je hebt al meer dan 200 cliëntpraktijkuren verricht waardoor je mond-tot-mond reclame zich al heeft opgebouwd. Uiteraard dien je je ook als serieuze praktijk te manifesteren: een goede website is daarin zeer behulpzaam. Net als het professionele contact met verwijzers zoals huisartsen. In de opleiding leer je hoe je dat moet doen.
De opleiding tot Integratieve Hypnotherapeut is een post-hbo/wo opleiding.
Wanneer je bachelor of master bent, of beschikt over een aantoonbaar equivalent niveau, dan kun je je inschrijven voor de opleiding.
Wat is de PSBK?
PSBK staat voor Algemene Psychosociale en medische BasisKennis. Je hebt een PSBK diploma nodig om voor vergoedingen van zorgverzekeraars in aanmerking te komen. De PSBK-opleiding is een traject dat in opdracht van de zorgverzekeraars is opgesteld door onderzoeksbureau PLATO (Platform Onderwijs, Opleiding en Organisatie) van de Universiteit Leiden. Onze PSBK-opleiding is erkend door CPION (Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland) en voldoet daarmee aan de eisen van de zorgverzekeraars.
Vrijstelling voor de PSBK
Wellicht heb je op grond van je vooropleiding vrijstellingen voor de PSBK. De overkoepelende beroepsbelangen organisaties RBCZ en de Nederlandse Associatie voor Psychotherapie geven aan welke vooropleidingen wel of niet zijn vrijgesteld van deze PSBK-opleiding. De Nederlandse Academie volgt het beleid van deze verenigingen. Je kunt altijd een bericht aan ons sturen om te vragen of je vrijstellingen hebt. De Nederlandse Academie conformeert zich aan de meest recente versie van dit document.
De Nederlandse Academie heeft meer dan 35 jaar ervaring in verzorgen van opleidingen in Hypnotherapie. Vele jaren ervaring en doorontwikkeling zijn samengepakt tot een unieke visie op het van Hypnotherapeut. Ook de inhoud, werkwijze en de vakinhoudelijke competenties zijn uniek. Er zijn voor de Integratieve Hypnotherapie-onderdelen in het programma dan ook geen vrijstellingen mogelijk.
De studiekosten zijn € 6.835 per jaar, inclusief de lessen, supervisie, leertherapie en syllabi.
De studiekosten zijn exclusief intakekosten (eenmalig € 250) en de PSBK-modulen. Heb je geen vrijstelling voor de PSBK, zie dan verder bij opleiding PSBK.
Er is een aantal verplichte boeken die je dient aan te schaffen. We werken daarnaast met eigen syllabi die zijn inbegrepen in het studiegeld.
STAP staat voor Stimulering Arbeidsmarktpositie. Hiermee kun je € 1.000 subsidie per jaar aanvragen. Onze Psychosociale en Medische Basiskennis (PSBK) komt hier voor in aanmerking. Je studiekosten kun je opvoeren als zakelijke kosten, dus begin je opleiding direct vanuit een eigen zelfstandige praktijk.
Lees hier verder over de STAP en de aftrek studiekosten.
Voor deze opleiding is het uitvoeren van cliëntbehandelingen in de (eigen) praktijk een voorwaarde voor diplomering. Dit is gunstig, want kosten voor studie/deskundigheidsbevinding kun je aftrekken als zakelijke kosten van jouw praktijk.
Voorts is in bepaalde gevallen naast ‘zelfstandigenaftrek’ ook ‘startersaftrek’ mogelijk. Het is dus voor je aftrekmogelijkheden van belang om je op te stellen als ondernemer en je in te schrijven met de naam van je praktijk/bedrijf en KvK-inschrijving te regelen.
Let wel: de Belastingdienst vaardigt steeds nieuwe richtlijnen uit. Daarom kan aan het bovenstaande geen rechten worden ontleend.
In de eerste twee jaren doe je minimaal 100 cliënturen. In het begin vraag je daar in de regel nog niet zo veel voor, maar als aankomende Hypnotherapeutvraag je in het 2e jaar een gemiddelde prijs van € 45 tot € 65. Dat betekent dat je in de eerste twee jaar al een paar duizend euro terugverdient. In de het derde jaar van je opleiding tot Integratieve Hypnotherapeut verricht je minimaal 100 cliënturen. Tel uit je winst. En dat alleen al tijdens je studie.
Bekijk ook terugverdienmodel Integratieve Hypnotherapeut.
De eerste twee jaren is stevig doorpakken: 60 EC per jaar. Dat betekent dat je zo’n 16 tot 24 uur per week bezig bent met PSBK, de lessen, supervisie en leertherapie, de opdrachten voor de intervisiegroep en wat we noemen: suddertijd. Dat is de tijd die nodig is om alle nieuwe ervaringen te integreren in jezelf tijdens je persoonlijke groeiproces. Vooral in het eerste jaar ervaar je de meeste studiedruk: alles is nieuw, het opnieuw studeren, het ontmoeten van nieuwe mensen, de emotionele contacten en de intense nieuwe ervaringen. Wees gerust: het went snel, je komt vanzelf in een ‘ontwikkel-flow!’ Dit is de (gemiddelde) indeling in een studiejaar:
(Wijzigingen onder voorbehoud)
Je hebt de keuze tussen de vaste lesdag op woensdag of op vrijdag (10.00-17.00). Geef bij inschrijving je wens aan. Wij houden zo veel als mogelijk rekening met je voorkeur. De PSBK lesdagen zijn op zaterdag (10.00-17.00).
Jaar 1 – 2023/2024
Jaar 2 – 2023/2024
Klassieke Hypnotherapie
zie data op deze pagina
Neo Klassieke Hypnotherapie
zie data op deze pagina
Diploma Integratieve Hypnotherapeut
De lessen vinden plaats op de Nederlandse Academie, Klaprozenweg 123, 1033 NN in Amsterdam. De intervisiegroep doe je bij je medestudenten thuis. Supervisie en leertherapie vindt plaats in de praktijk van de opleider.
Nadat je je via de website hebt ingeschreven voor een opleiding, gaat de intakeprocedure van start. Je ontvangt een uitgebreide intake-opdracht en je hebt een gesprek met een intaker. Na het gesprek ontvang je van de toelatingscommissie de definitieve beslissing voor toelating van de opleiding.
Vrijstellingen kunnen alleen verkregen worden voor de PSBK, dit hangt van je vooropleiding af (een Bachelor of Master in het sociale domein). We hanteren de lijst van VGZ. Klik hier om te checken of jouw opleiding hier bij staat.
De studiebelasting is circa 16 uur per week. Voor de opleiding moeten ook de modulen van de PSBK gevolgd worden en komt er een studiebelasting van circa 8 uur per week bij. Je kunt de PSBK ook voorafgaand aan de opleiding volgen zodat je de studiebelasting kunt verdelen.
Ja, de opleiding is in principe te combineren met een 32-urige werkweek. Je moet er rekening mee houden dat je circa 1 dag in de week op een vaste dag les hebt en deze dag besteedt aan supervisie, leertherapie en intervisie. Daarnaast moet je nog rekening houden met uren voor zelfstudie en het werken met je cliënten in de weekenden en/of avonduren.
De opleiding is praktijkgericht. Gedurende de lesdagen wordt gewerkt met casuïstiek en eigen inbrengen, je oefent in de intervisiegroep en je werkt in je praktijk met cliënten. Tijdens de lesdagen leer je de theorie en wordt deze gekoppeld aan leerervaringen. Naast de lesdagen ben je ook bezig met het maken van reflecties, het bestuderen van syllabi, het bijhouden van je persoonlijk ontwikkelplan, het maken van cliëntverslagen etc. Wanneer je ook de PSBK volgt, ligt de nadruk op theorie en wordt iedere module met een theorietentamen afgesloten.
Om erachter te komen of het vak van hypnotherapeut bij jou past, organiseren we open avonden en Experience Days. Je kunt dan ervaring opdoen, met studenten spreken die in de opleiding zitten, kennismaken met het vak en de opleiders die allemaal een eigen praktijk hebben. Ook kun je een studieadviesgesprek aanvragen om deze vraag voor jezelf helder te krijgen.
Studenten komen uit alle sectoren: zowel uit de sociale sector, de gezondheidszorg, het onderwijs en het bedrijfsleven.
Omdat wij volwassenenonderwijs aanbieden, is de leeftijd van de studenten zeer divers. Deze varieert van 23 tot 60-plus, het merendeel van de studenten valt in de leeftijd van 30 tot 45 jaar.
Voor de opleiding werken we voornamelijk met syllabi die je kunt downloaden van onze studentenportal. Je ontvangt daarvoor een studenten-inlogcode. Wanneer je parallel aan de opleiding de modules van de PSBK moet volgen, geldt daar wel verplichte literatuur. Op de website staat per PSBK-module aangegeven welke meest recente literatuur gebruikt wordt.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
Ja, direct na aanvang word je geacht om cliënten te begeleiden. Daar heb je een praktijkplek en een praktijknaam voor nodig. Vanaf het eerste begin start je dus met je eigen praktijk. Na diplomering kun je deze verder uitbouwen.
De opleiding is dusdanig opgebouwd dat je een vaste leerroute volgt. Het programma is compact en intensief. We bieden geen mogelijkheid om de opleiding verkort te doen.
Ja dat kan, daarvoor hebben wij een speciaal instroomtraject. Hiervoor kun je contact opnemen met de studieadviseur. Je vindt de contactgegevens onderaan de pagina.
Ja, dat kan wanneer je de opleiding Medische en Psychosociale Basiskennis (PSBK) erbij doet.
Als je niet geheel aan de toelatingseisen voldoet, neem dan contact op met de studieadviseur om jouw instroommogelijkheden te bespreken. Toelating tot de opleiding geschiedt altijd op basis van een intake, ook als je wel aan de vooropleidingseisen voldoet.
Het gaat er niet om wat je hebt meegemaakt, maar hoe je de dingen hebt verwerkt en wat je er van geleerd hebt. Afhankelijk van het traject dat je doorloopt en hoe jouw proces zich ontwikkelt dan wel heeft ontwikkeld, zal tijdens de intake hier verder op in gegaan worden. Hier wordt bepaald of de start van de opleiding het juiste moment voor jou is. Werken aan jezelf zien wij als een positieve ontwikkeling en wordt ook tijdens de opleiding gestimuleerd. Tijdens alle lessen zal 'leren door ervaren' een integraal onderdeel zijn van de opbouw, waardoor juist je persoonlijke doelen en je attitude op praktische wijze kunnen worden verkend en verder ontwikkeld.
Jaar 1 en 2 (120 EC): Moderne Hypnotherapie
Je leert in deze eerste twee jaar de therapeutische relatie bewerkstelligen om te werken met de verschillende bewustzijnstoestanden (trance). De waaktoestand gebruik je in de intake om het rapport op te bouwen en het probleem af te bakenen. Ook het delenwerk op bewust niveau en de dilemma coaching doe je met gebruikmaking van de Waaktrance. Je maakt gebruik van visualisaties (in de Alledaagse trance) om de probleemtoestand en en gewenste toestand (doel) in beeld te brengen. Daarmee kun je allerlei gedrags- en cognitieve patronen doorbreken en veranderen. De Meditatieve trance benut je voor stressreductie, zoals met mindfulness, en voor spirituele groei. In de Absorptietrance (Direct Deep Change 1, 2 en 3) laat je je cliënt afdalen in zijn of haar eigen onbewuste binnenwereld om daar het probleem te vinden, aan te pakken en te veranderen.
Je werkt procesgestuurd, zodat je cliënt zonder verdere omwegen zijn doel behaalt. Je benut de werkzame factoren uit alle verschillende therapierichtingen. Vanuit een diepgaande relatie met je cliënt vergroot je de zelfverantwoordelijkheid en het zelfhelende vermogen van de cliënt. Hierdoor pakt je cliënt zelf het probleem aan zodat hij de gestelde doelen behaalt.
Het gaat niet alleen over het groeiproces van je cliënt, maar ook over jouw groeiproces als mens en als professional.
Je diagnosticeert in welke fase van het veranderingsproces je cliënt zich bevindt. Daardoor maak je je behandeling effectief: kortdurend en oplossingsgericht. Je verdiept het werken met de verschillende bewustzijnstoestanden. Hierdoor bereik je de gewenste verandering van emotionele en fysieke processen.
Bekijk het gedetailleerde vakkenoverzicht in de gratis studiegids.
Het 3e jaar: Klassieke en Neoklassieke Hypnotherapie
De opleiding spitst zich nu geheel toe op de Onderbrekingstrance,’ de vorm van Hypnotherapie waarbij de volwassen Ik-persoon in een volledige hypnose gebracht is. Jij als Hypnotherapeut communiceert rechtstreeks met het onbewuste van je cliënt, zonder verstorende tussenkomst van de rationele ik.
In de 8-daagse opleiding Klassieke Hypnotherapie begeleid jij je cliënt naar het somnambule stadium, het meest volledige stadium van de Hypnose. Je richt je ‘breed’ tot het onbewuste met behulp van suggestietherapie en de therapeutische passieve imaginaties. Het is dit stadium waarin de lichamelijke processen op directe wijze beïnvloed kunnen worden. Ook de innerlijke traumaverwerking vindt op dit niveau plaats.
In de 10-daagse opleiding Neoklassieke Hypnotherapie werk je gefocust met het onbewuste: met behulp van Ego State Therapie maak je contact met die innerlijke delen die de oorzaak zijn van de problemen en symptomen. Met behulp van de exploratietechniek Ideomotorisch reageren (Lecron, Ericksoniaanse hypnotherapie) vraag je rechtstreeks het onbewuste om aan te geven wat de oorzaken van de problemen zijn zodat je daar gericht op inspelen.
Met Regressietherapie passeer je ook de kritische Ik-functies en voer je de cliënt terug naar een moment van traumatisering in het verleden. Afhankelijk van het wereldmodel van je cliënt kan dat inhouden: de jeugd, de bevalling, de intra-uterale periode, het moment van conceptie, een vorige leven, een stervensmoment of een zgn. tussenbestaan. Als privé-persoon hoef je natuurlijk niet zelf in deze verklaringsmodelen te geloven, maar als Hypnotherapeut kunnen mensen hier voor bij jou komen en dan dien je de techniek in huis te hebben om ze hierin professioneel te begeleiden.
Bekijk het gedetailleerde vakkenoverzicht in de gratis studiegids.
Doen, doen, doen. Want het is een ambacht, een professioneel praktijkvak. Dat is de reden waarom je direct na aanvang van de opleiding al begint met het werken met cliënten. Alles wat je leert kun je direct toepassen. Je supervisor ondersteunt je met de diagnose en de behandeling. Met je intervisiegenoten oefen je de technieken en interventies en neem je de theorie door. Bij je leertherapeut ontdek je jezelf op een steeds dieper niveau en ervaar je de therapeutische interventies aan den lijve. Hierdoor word je een echte ervaringsdeskundige professional die weet waar ‘ie het over heeft. Je pakt ook persoonlijke belemmeringen bij jezelf aan zodat je met kracht, rust en zelfvertrouwen het werk doet.
Lees meer over ´Studeren aan De Academie´
Trance komt van het Latijnse woord voor overgang. Oorspronkelijk verwees het woord naar de overgangstoestand tussen leven en de dood. Trance is een bepaalde bewustzijnstoestand die spontaan kan ontstaan, zoals tijdens dagdromen of tijdens het opgaan in een interessant idee of bezigheid. Bijvoorbeeld, je bent onderweg in het verkeer en plotseling bemerk je: “Hé, ben ik hier al?”. Het betreft dus eigenlijk een natuurlijk verschijnsel dat we allemaal meemaken, maar vaak niet bewust herkennen.
In een trancetoestand is het gebruikelijke patroon van mentale associatie tijdelijk onderbroken of opgeschort. Hierdoor ontstaat er openheid, ruimte in je geest. Er zijn verschillende vormen van trance of bewustzijnstoestanden, waarbij de diepste vormen van trance ook de meeste openheid bieden waardoor de cliënt optimaal zijn eigen zelfhelend vermogen kan inschakelen.
Deze openheid maakt het mogelijk om nieuwe wegen te vinden, nieuwe dingen te ontdekken, andere bronnen aan te boren. Als je op een bewuste wijze trance weet te induceren en als beïnvloedingsprocedure kunt benutten, kun je gemakkelijker en sneller mensen begeleiden in het vinden van oorzaken en oplossingen voor hun probleem, in het aanboren van onbewuste hulpbronnen en in het stellen en behalen van nieuwe doelen.
De verschillende Direct Deep Change interventies uit de Humagination zijn de meest recente afstammelingen van de vrije imaginatie methode van Jung. Zijn Actieve Imaginatie was vooral ter aanvulling op het vrije associëren van Freud. Op De Academie is zijn oorspronkelijke methode doorontwikkeld tot een directe, proces gestuurde aanpak die de integrerende en helende kracht van de innerlijke, bewustgemaakte beelden therapeutisch weet te benutten. Daarbij is de State of Mind van absorptiebewustzijn een voorwaarde om op een voldoende diep niveau te kunnen werken.
Met Direct Deep Change (DDC) stuur je je cliënt rechtstreeks naar het innerlijke gebied waar de antwoorden liggen en waar de verandering plaatsvindt. Het stappenplan is: Motiveren, Instrueren, Induceren, Confronteren, Verifiëren, Mediëren, Integreren, Afronden en Realiseren. Dit zijn de stappen van de Humagination, een overstijgende werkwijze voor alle interventies die het beeldend vermogen van de mens willen benutten voor grip, integratie en heling, verbetering, ontwikkeling en transformatie.
Symbolische wandeling door de -vaak magische- binnenwereld met al dan niet de volwassen Ik-persoon. De Ik-figuur komt zijn probleem of thema stap-voor-stap tegen. Dat wat de Ik-persoon dient tegen te komen wordt bepaald door de innerlijke regisseur (kern van het Zelf). Toepassing: contact hervinden met jezelf, aarden in het lichaam, het bestaan van een innerlijke wereld met gevoelens ontdekken, existentiële vragen. Aantal sessies is beperkt, 4-6. Ook bedoeld voor persoonlijke groei bij ontwikkelingsstoornissen, sessies verspreid over een langere periode (1,5 jaar, tot 30 sessies).
De lichaamstocht kan worden gezien als een variant op de Ontdekkings- en Ontwikkelingstocht. De Ik-persoon reist door het lichaam naar daar waar de aangedane plek is, daar waar het pijn doet, daar waar het probleem zit. Aldaar aangekomen neemt de Ik-persoon het probleem waar op een symbolische manier ‘ik zie een grote, gladde steen die daar in de weg zit’ tot een meer concreet beeld ‘ik zie dat het weefsel daar er samengeknepen uitziet, het is een stuk donkerder dan de rest. De cliënt gaat het gebied aanpakken (met alle natuurlijke hulpmiddelen die daar in de omgeving aanwezig zijn).
Kortdurende therapie (3-15 sessies). Altijd met het grootste en sterkste deel, met de biologische leeftijd (volwassen Ik-persoon). Directe confrontatie mogelijk met Klachtgebied, dat in een magische of meer concrete vorm zich kan presenteren aan de Ik-persoon. Gericht op de vergroting van de doorlaatbaarheid tussen en de integratie van de verschillende persoonlijkheidsdelen. Speciaal ontwikkeld voor kortdurende therapie (5-15 sessies).
Direct de helende dialoog tussen de volwassen Ik-persoon en afgezonderd GVDIS in de gedaante van een jongere uitvoering van de Ik-persoon (innerlijk kind), geprojecteerd in de buitenwereld waarbij de cliënt de ogen open heeft. Gericht op fusie, tussen volwassen Ik-persoon en deel.
In deze vorm worden twee conflicterende delen, bijvoorbeeld een deel dat wil studeren en een deel dat wil spelen op een podium in een schouwburg geplaatst waarbij de volwassen Ik-persoon vanuit de zaal de situatie exploreert, de confrontatie aangaat en de situatie en de figuren op het podium aanspreekt en aanpakt.
In deze vorm spreekt de Therapeut/Counselor rechtstreeks het deel aan. Dit betreft een variant binnen de Confrontatietocht in het geval dat de volwassen Ik-persoon geen of te weinig contact met het deel kan maken. (Vroeger Actieve Imaginatie-2 genoemd.)
De Therapeut/Counselor gaat met de cliënt een zogenaamde regressieve overdrachtsrelatie aan: hij richt zich op het deel, niet op de volwassen Ik-persoon. Dat is geïndiceerd wanneer de volwassen Ik-persoon over te weinig mogelijkheden beschikt. Het primaire doel is reorganisatie op onbewust niveau, ladingsvermindering en het vergroten van de lokale Ik-sterkte. In regressie presenteert het deel zich als een jongere uitvoering van de Ik-persoon in het huidige leven. Een variatie hierin is dat het deel zich nog in de baarmoeder bevindt of tijdens of vlak na de geboorte.
In een reïncarnatie-setting presenteert het deel zich als een figuur uit de historie van voor de geboorte van de Ik-persoon in het huidige leven. Uiteraard is er ook een tussenvorm: het deel manifesteert zich als een aangehaakte spirit of als een figuur die in een tussenbestaan leeft, tussen het leven en de dood in. Wanneer het deel voldoende is bewerkt door de therapeut wordt volgens de zienswijze ‘elliptisch bewustzijn’ de volwassen Ik-persoon erbij gehaald en gaat deze laatste een integrerende dialoog aan met het deel, analoog aan het Grote-Kleine model.
De therapeut projecteert zichzelf in de binnenwereld van de cliënt en wordt door de aldaar aanwezige figuren gezien als een van de bewoners van de binnenwereld. Dit is vooral van toepassing indien de cliënt zelf vrijwel geen mogelijkheden heeft of grote angst heeft om in de binnenwereld op pad te gaan of om een bepaald figuur onder ogen te komen. Bedoeld voor reorganisatie op onbewust niveau. Zodra de cliënt het weer op enigerlei wijze weer meer zelf kan, vaak na zo’n 5 tot 10 sessies, wordt er ‘terug’geschakeld naar Direct Deep Change 1: de actieve imaginatie Ontdekkings- en Ontwikkelingstocht.
De mogelijkheden met dit beroep zijn legio. Allereerst kun je alleen of samen met anderen een zelfstandige ‘Praktijk voor Integratieve Hypnotherapie’ voeren. Je kunt ook in een multidisciplinaire groepspraktijk werken waar je met collega’s uit de verschillende richtingen in de Gezondheidszorg samenwerkt.
Je hebt niet alleen een gediplomeerd Hypnotherapeut, maar je hebt ook diploma in Integratieve Counseling. Op deze wijze zet je twee ‘producten’ in de markt. Niet alleen Hypnotherapie is (weer) sterk in opkomst, ook weten steeds meer cliëntende weg te vinden naar Counseling. In de ons omringende landen is Counseling al sterk ingeburgerd. Je benut deze status naast je status van Hypnotherapeut.
Je bent een specialist in kortdurende (Hypno)therapie, dat betekent dat je in 4 tot 8 sessies je cliënten helpt om tot belangrijke veranderingen te komen. Dat is een aantal dat door zorgverzekeraars geheel of gedeeltelijk wordt vergoed uit de aanvullende verzekeringen en is ook goed te overzien voor je cliënten. N.B. Zonder BIG-registratie kun je niet in dienst treden van een zorginstelling of vergoed worden uit de AWBZ.
Omdat je je cliëntenkring al vanaf dag één opbouwt, breidt je praktijk zich al tijdens de opleiding steeds verder uit. Het is dus niet zo dat je pas na de opleiding maar eens probeert om een praktijk te starten. Nee, je hebt al meer dan 200 cliëntpraktijkuren verricht waardoor je mond-tot-mond reclame zich al heeft opgebouwd. Uiteraard dien je je ook als serieuze praktijk te manifesteren: een goede website is daarin zeer behulpzaam. Net als het professionele contact met verwijzers zoals huisartsen. In de opleiding leer je hoe je dat moet doen.
De opleiding tot Integratieve Hypnotherapeut is een post-hbo/wo opleiding.
Wanneer je bachelor of master bent, of beschikt over een aantoonbaar equivalent niveau, dan kun je je inschrijven voor de opleiding.
Wat is de PSBK?
PSBK staat voor Algemene Psychosociale en medische BasisKennis. Je hebt een PSBK diploma nodig om voor vergoedingen van zorgverzekeraars in aanmerking te komen. De PSBK-opleiding is een traject dat in opdracht van de zorgverzekeraars is opgesteld door onderzoeksbureau PLATO (Platform Onderwijs, Opleiding en Organisatie) van de Universiteit Leiden. Onze PSBK-opleiding is erkend door CPION (Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland) en voldoet daarmee aan de eisen van de zorgverzekeraars.
Vrijstelling voor de PSBK
Wellicht heb je op grond van je vooropleiding vrijstellingen voor de PSBK. De overkoepelende beroepsbelangen organisaties RBCZ en de Nederlandse Associatie voor Psychotherapie geven aan welke vooropleidingen wel of niet zijn vrijgesteld van deze PSBK-opleiding. De Nederlandse Academie volgt het beleid van deze verenigingen. Je kunt altijd een bericht aan ons sturen om te vragen of je vrijstellingen hebt. De Nederlandse Academie conformeert zich aan de meest recente versie van dit document.
De Nederlandse Academie heeft meer dan 35 jaar ervaring in verzorgen van opleidingen in Hypnotherapie. Vele jaren ervaring en doorontwikkeling zijn samengepakt tot een unieke visie op het van Hypnotherapeut. Ook de inhoud, werkwijze en de vakinhoudelijke competenties zijn uniek. Er zijn voor de Integratieve Hypnotherapie-onderdelen in het programma dan ook geen vrijstellingen mogelijk.
De studiekosten zijn € 6.835 per jaar, inclusief de lessen, supervisie, leertherapie en syllabi.
De studiekosten zijn exclusief intakekosten (eenmalig € 250) en de PSBK-modulen. Heb je geen vrijstelling voor de PSBK, zie dan verder bij opleiding PSBK.
Er is een aantal verplichte boeken die je dient aan te schaffen. We werken daarnaast met eigen syllabi die zijn inbegrepen in het studiegeld.
STAP staat voor Stimulering Arbeidsmarktpositie. Hiermee kun je € 1.000 subsidie per jaar aanvragen. Onze Psychosociale en Medische Basiskennis (PSBK) komt hier voor in aanmerking. Je studiekosten kun je opvoeren als zakelijke kosten, dus begin je opleiding direct vanuit een eigen zelfstandige praktijk.
Lees hier verder over de STAP en de aftrek studiekosten.
Voor deze opleiding is het uitvoeren van cliëntbehandelingen in de (eigen) praktijk een voorwaarde voor diplomering. Dit is gunstig, want kosten voor studie/deskundigheidsbevinding kun je aftrekken als zakelijke kosten van jouw praktijk.
Voorts is in bepaalde gevallen naast ‘zelfstandigenaftrek’ ook ‘startersaftrek’ mogelijk. Het is dus voor je aftrekmogelijkheden van belang om je op te stellen als ondernemer en je in te schrijven met de naam van je praktijk/bedrijf en KvK-inschrijving te regelen.
Let wel: de Belastingdienst vaardigt steeds nieuwe richtlijnen uit. Daarom kan aan het bovenstaande geen rechten worden ontleend.
In de eerste twee jaren doe je minimaal 100 cliënturen. In het begin vraag je daar in de regel nog niet zo veel voor, maar als aankomende Hypnotherapeutvraag je in het 2e jaar een gemiddelde prijs van € 45 tot € 65. Dat betekent dat je in de eerste twee jaar al een paar duizend euro terugverdient. In de het derde jaar van je opleiding tot Integratieve Hypnotherapeut verricht je minimaal 100 cliënturen. Tel uit je winst. En dat alleen al tijdens je studie.
Bekijk ook terugverdienmodel Integratieve Hypnotherapeut.
De eerste twee jaren is stevig doorpakken: 60 EC per jaar. Dat betekent dat je zo’n 16 tot 24 uur per week bezig bent met PSBK, de lessen, supervisie en leertherapie, de opdrachten voor de intervisiegroep en wat we noemen: suddertijd. Dat is de tijd die nodig is om alle nieuwe ervaringen te integreren in jezelf tijdens je persoonlijke groeiproces. Vooral in het eerste jaar ervaar je de meeste studiedruk: alles is nieuw, het opnieuw studeren, het ontmoeten van nieuwe mensen, de emotionele contacten en de intense nieuwe ervaringen. Wees gerust: het went snel, je komt vanzelf in een ‘ontwikkel-flow!’ Dit is de (gemiddelde) indeling in een studiejaar:
(Wijzigingen onder voorbehoud)
Je hebt de keuze tussen de vaste lesdag op woensdag of op vrijdag (10.00-17.00). Geef bij inschrijving je wens aan. Wij houden zo veel als mogelijk rekening met je voorkeur. De PSBK lesdagen zijn op zaterdag (10.00-17.00).
Jaar 1 – 2023/2024
Jaar 2 – 2023/2024
Klassieke Hypnotherapie
zie data op deze pagina
Neo Klassieke Hypnotherapie
zie data op deze pagina
Diploma Integratieve Hypnotherapeut
De lessen vinden plaats op de Nederlandse Academie, Klaprozenweg 123, 1033 NN in Amsterdam. De intervisiegroep doe je bij je medestudenten thuis. Supervisie en leertherapie vindt plaats in de praktijk van de opleider.
Nadat je je via de website hebt ingeschreven voor een opleiding, gaat de intakeprocedure van start. Je ontvangt een uitgebreide intake-opdracht en je hebt een gesprek met een intaker. Na het gesprek ontvang je van de toelatingscommissie de definitieve beslissing voor toelating van de opleiding.
Vrijstellingen kunnen alleen verkregen worden voor de PSBK, dit hangt van je vooropleiding af (een Bachelor of Master in het sociale domein). We hanteren de lijst van VGZ. Klik hier om te checken of jouw opleiding hier bij staat.
De studiebelasting is circa 16 uur per week. Voor de opleiding moeten ook de modulen van de PSBK gevolgd worden en komt er een studiebelasting van circa 8 uur per week bij. Je kunt de PSBK ook voorafgaand aan de opleiding volgen zodat je de studiebelasting kunt verdelen.
Ja, de opleiding is in principe te combineren met een 32-urige werkweek. Je moet er rekening mee houden dat je circa 1 dag in de week op een vaste dag les hebt en deze dag besteedt aan supervisie, leertherapie en intervisie. Daarnaast moet je nog rekening houden met uren voor zelfstudie en het werken met je cliënten in de weekenden en/of avonduren.
De opleiding is praktijkgericht. Gedurende de lesdagen wordt gewerkt met casuïstiek en eigen inbrengen, je oefent in de intervisiegroep en je werkt in je praktijk met cliënten. Tijdens de lesdagen leer je de theorie en wordt deze gekoppeld aan leerervaringen. Naast de lesdagen ben je ook bezig met het maken van reflecties, het bestuderen van syllabi, het bijhouden van je persoonlijk ontwikkelplan, het maken van cliëntverslagen etc. Wanneer je ook de PSBK volgt, ligt de nadruk op theorie en wordt iedere module met een theorietentamen afgesloten.
Om erachter te komen of het vak van hypnotherapeut bij jou past, organiseren we open avonden en Experience Days. Je kunt dan ervaring opdoen, met studenten spreken die in de opleiding zitten, kennismaken met het vak en de opleiders die allemaal een eigen praktijk hebben. Ook kun je een studieadviesgesprek aanvragen om deze vraag voor jezelf helder te krijgen.
Studenten komen uit alle sectoren: zowel uit de sociale sector, de gezondheidszorg, het onderwijs en het bedrijfsleven.
Omdat wij volwassenenonderwijs aanbieden, is de leeftijd van de studenten zeer divers. Deze varieert van 23 tot 60-plus, het merendeel van de studenten valt in de leeftijd van 30 tot 45 jaar.
Voor de opleiding werken we voornamelijk met syllabi die je kunt downloaden van onze studentenportal. Je ontvangt daarvoor een studenten-inlogcode. Wanneer je parallel aan de opleiding de modules van de PSBK moet volgen, geldt daar wel verplichte literatuur. Op de website staat per PSBK-module aangegeven welke meest recente literatuur gebruikt wordt.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
Ja, direct na aanvang word je geacht om cliënten te begeleiden. Daar heb je een praktijkplek en een praktijknaam voor nodig. Vanaf het eerste begin start je dus met je eigen praktijk. Na diplomering kun je deze verder uitbouwen.
De opleiding is dusdanig opgebouwd dat je een vaste leerroute volgt. Het programma is compact en intensief. We bieden geen mogelijkheid om de opleiding verkort te doen.
Ja dat kan, daarvoor hebben wij een speciaal instroomtraject. Hiervoor kun je contact opnemen met de studieadviseur. Je vindt de contactgegevens onderaan de pagina.
Ja, dat kan wanneer je de opleiding Medische en Psychosociale Basiskennis (PSBK) erbij doet.
Als je niet geheel aan de toelatingseisen voldoet, neem dan contact op met de studieadviseur om jouw instroommogelijkheden te bespreken. Toelating tot de opleiding geschiedt altijd op basis van een intake, ook als je wel aan de vooropleidingseisen voldoet.
Het gaat er niet om wat je hebt meegemaakt, maar hoe je de dingen hebt verwerkt en wat je er van geleerd hebt. Afhankelijk van het traject dat je doorloopt en hoe jouw proces zich ontwikkelt dan wel heeft ontwikkeld, zal tijdens de intake hier verder op in gegaan worden. Hier wordt bepaald of de start van de opleiding het juiste moment voor jou is. Werken aan jezelf zien wij als een positieve ontwikkeling en wordt ook tijdens de opleiding gestimuleerd. Tijdens alle lessen zal 'leren door ervaren' een integraal onderdeel zijn van de opbouw, waardoor juist je persoonlijke doelen en je attitude op praktische wijze kunnen worden verkend en verder ontwikkeld.
Je wilt een gedegen en innovatieve opleiding doen. En van een erkende kwaliteit. De Nederlandse Academie voor Psychotherapie is vanaf 1979 een betrouwbare partner voor iedereen die zich persoonlijk en professioneel wil ontplooien.
Kom proeven aan het vak en ontmoet je aanstaande collega’s en opleiders. Je kunt kiezen voor een Open Avond of Experience Day. Nog niet zeker of de opleiding bij je past? Stel je vragen tijdens een van onze events. Je bent van harte welkom.
Bel mij voor meer informatie of mail me voor een persoonlijk adviesgesprek.
Sfeer proeven? Kom naar ons Open Huis.