Volg je les coronaproof Live én Online » lees meer

Herlinde Gerrits

Docent, Leertherapeut,
Integratieve Counselor, Coach, Therapeut

Ik ben sinds 2019 aan De Academie verbonden als docent en leertherapeut, en sinds 2015 als student. Eigenlijk ben ik door mijn rol als docent en leertherapeut nog steeds student, want ik leer elke dag van het werken met studenten. De theorie komt weer langs en ontelbare casussen, die me telkens weer laten zien hoe mooi en fascinerend de psyche werkt. Door zo dicht bij de bron te blijven, leer ik dus elke dag en blijf ik me ontwikkelen, iets wat ik heel belangrijk vind.

Mijn ware bestemming

Mijn opleiding tot integratief counselor en coach heb ik gevolgd aan De Academie. Al jaren wilde ik graag iets kunnen betekenen voor mensen die vastlopen. Toen ik De Academie vond, sprak het programma mij meteen aan. Dit gaf mij een aantal jaren geleden het vertrouwen om de stap te maken naar dit vak, dat voelt als mijn ware bestemming. Na de opleiding tot counselor ben ik meteen doorgestoomd in de master. Als onderdeel van de master volgde ik de module klassieke hypnotherapie, waardoor ik mijn cliënten ook hypnotherapietrajecten kan aanbieden en ook cliënten die door rouw, trauma of na een burn out even wat minder sterk zijn goed kan helpen.
De opleiding heb ik ervaren als een enorme professionele groei en was voor mij voeding voor mijn onstilbare honger naar leren. Het was alsof er een compleet nieuwe wereld voor me open ging, een tuin met de heerlijkste vruchten, die wachtten tot ik ze plukte.

De Jordanese huiskamer

Met mijn cliënten kan ik erg genieten van hun groei. Ik vind het fantastisch om terug te horen wat ze in zichzelf ontdekken. Cliënten die zeggen ‘ik wist niet dat je je ook zó kon voelen’ maken mijn dag. Maar ik weet ook dat ik zinvol bezig ben als cliënten elke sessie stappen zetten naar een sterker en gelukkiger leven. De verandering te zien, dat is het mooiste aan mijn vak. In mijn praktijk, die ik run met Samira Amraui, die ik in mijn studie heb leren kennen, werken een aantal therapeuten en coaches. Een aantal werken integratief, maar we hebben ook andere smaken in huis.
Ik ben lid van de NFG en sta ingeschreven bij RBCZ. Ik vind dat met name van belang om mijn aanbod voor cliënten (door de vergoeding uit het aanvullend pakket) betaalbaar te houden en daarmee te ontsluiten voor een groter deel van de samenleving.
Ik werk in Praktijk Bloemstraat in het hartje van de Jordaan. Therapeuten en coaches die in onze praktijk werken noemen onze praktijk ‘de Jordanese huiskamer’.

 

Meer informatie over mijn praktijk vind je op mijn website.

Mijn tip aan studenten

Voor studenten biedt De Academie de kans om je persoonlijk enorm te ontwikkelen en de kans om een ambacht te leren. Belangrijk is dat De Academie je meteen in het diepe gooit: vanaf dag 1 richt je je op het werken met echte cliënten en dat ga je ook heel snel al echt doen. En juist daardoor, door het uren maken en werken met cliënten leer je heel veel, van en over jezelf, van elkaar en van je cliënten.

Belangrijk is om alles wat je doet op De Academie te zien als iets wat je wilt doen en voor jezelf doet. Ik heb zelf erg genoten van het leren en de lessen en dat gun ik iedereen. Dus geniet van de mooie jaren en wellicht vind je het ook zo leuk dat je niet alleen mijn collega coach, counselor of therapeut wordt, maar ook mijn collega bij De Academie in de toekomst…

Als Academie opleider…

…vind ik het erg leuk om mijn eigen nieuwsgierigheid terug te zien en de studenten te zien groeien vanaf het moment dat ze binnenkomen, in hun ontwikkeling als mens en als professional. In mijn rol als leertherapeut zie ik eenzelfde groei. De Beroepscoach studenten hebben maar vier sessies leertherapie, dus moeten de tijd efficiënt gebruiken. Ze maken vaak een vliegende start en verbazen zichzelf. Ik herken in hen vaak ook mijn eigen processen, dus kijk met de leertherapiecliënten eigenlijk een beetje terug naar mijn tijd als student.

Naast mijn praktijk…

…werk ik in het hoger onderwijs. Daar coach ik studenten en ben ik docent communicatieve vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. En doceer ik coachingsvaardigheden aan bijna afgestudeerde Sociaal Pedagogische Hulpverleners.

Naast mijn werk en sociale leven speel ik graag theater. Wat ik daar leer, gebruik ik elke dag in de praktijk en voor de klas. Ik geniet ervan me helemaal in te leven in een rol en improviseren op het toneel daagt me uit en houdt me creatief. In het theater omgeef ik me met open en creatieve mensen die het leven vol leven.

Mijn collega's