Docent, Integratieve Kindertherapeut ECP, Integratieve Hypnotherapeut, Adviseur Child & Youth Affairs.
Ik geef les bij de kortdurende coachings opleidingen: Relatiecoaching, Gezinscoaching, Kinderen en Pesten , Kinderen en Agressie, EMDR bij kinderen, Hoogbegaafdheid, en Kinderen en Scheiding.
Daarnaast verzorg ik studiedagen op scholen en geef Kindertherapie aan kinderen en hun ouders.
Oorspronkelijk kom ik uit het basisonderwijs (juf), heb vervolgens 4 jaar orthopedagogiek gestudeerd, maar vond daar niet de kennis waar ik kinderen echt gelukkig mee kon maken. Op De Academie heb ik de NLP-practitioner opleiding gevolgd en de opleiding tot Hypnotherapeut ECP. Door de hypnotherapieopleiding begreep ik dat de verandering echt van binnen plaatsvindt en ik werd vooral enthousiast over de ‘interne lotsbepaling’. Na vijf jaar praktijk gevoerd te hebben, merkte ik dat veel problematiek zijn oorsprong in de kindertijd had. Vanuit die gedachte heb ik de Integratieve Kindertherapie ontwikkeld in 1998.
Ik ben als Integratieve Kindertherapeut ECP gespecialiseerd in (volgens anderen) ingewikkelde en zware problematiek (kindermishandeling, conflictscheiding, hoogbegaafdheid). Steeds weer blijkt dat kinderen het zoveel beter weten dan volwassenen als het hun eigen gelukkige ontwikkeling betreft. En hoe geweldig is het dan om volwassenen (ouders, leerkracht) en andere kinderen (brusjes, medeleerlingen) te helpen om echt een hulpbron te zijn voor dit kind. Elke sessie is anders doordat kinderen precies tonen wie ze zijn en wat ze nodig hebben. En dat geldt ook voor de kinderen, die ‘zwijgen’, zoals bij selectief mutisme. Of kinderen, die meteen je hele praktijk willen verbouwen om te demonstreren hoe ongelukkig en boos ze zijn. En dan hun hulpbron mogen zijn: wat een eer!
Wees nieuwsgierig naar jezelf en anderen. Wat beweegt jou om zo te voelen, te denken en te doen? En hoe zit dat met de anderen (medestudenten, cliënten, opleiders)? Wees open, liefdevol en groei uit tot de beste therapeut van Nederland! Richt je op het exact aanleren van onze unieke werkwijze én durf daarnaast te experimenteren. Je kunt niet alles weten van een cliënt, je hoeft niet alles te weten van een cliënt, want die regelt zijn eigen geluk. Maak je hoofd leeg, je hart vol en geniet!
Wanneer iedereen zou snappen en doorvoelen dat de interne verandering je gelukkig kan maken, dan zijn we af van het oude idee dat de therapievorm bepalend is voor een gelukkig leven. Wie gelukkig is van binnen, stoort zich niet aan anderen. Kinderen die gelukkig zijn, pesten niet. Als studenten aan De Academie doordrongen kunnen worden van de interne kracht van volwassenen en kinderen, dan zal dat leiden naar therapeuten, die met respect en bewondering omgaan met hun cliënten.
Ik ben al meer dan dertig jaar (vanaf 1991) verbonden aan De Academie als inhoudsdeskundige en docent. De kinderen in Nederland hebben nog steeds hulp nodig van therapeuten, die hen serieus nemen, exact weten waar ze mee bezig zijn en zich laten leiden door het principe: ieder kind heeft recht op de beste therapie en de beste therapeut! Daaraan een bijdrage mogen te leveren door middel van lesgeven aan enthousiaste collega’s is dan natuurlijk heerlijk. Als ik merk en hoor dat collega’s in opleiding al na een paar lessen successen boeken bij kinderen en hun ouders, dan word ik daar ontzettend blij van. Laten we met elkaar er voor zorgen dat er heel veel goede Kindertherapeuten bij komen.
…hou ik ervan om creatief bezig te zijn. Dat geeft me extra energie en ik ‘vergeet’ de tijd. Tekenen, schilderen, boetseren: het is een andere dimensie waarin ik me dan bevind.
Ik lees graag boeken over nieuwe ontdekkingen op ons vakgebied, en kinderprentenboeken, die onze terminologie ondersteunen, zoals de interne lotsbepaling. En literatuur die mij aan het denken en voelen zet. Een aantal tips: De meeste mensen deugen – Rutger Bregman; Sapiens – Yuval Noah Hariri).