Integratieve KinderCoach

14-daagse beroepsopleiding
hbo-niveau
Erkend NFG

Integratieve KinderCoach

Jij als Integratieve KinderCoach maakt het verschil door een unieke en persoonlijke aanpak die volledig is afgestemd op de behoeften van het kind. Waar traditionele methodieken vaak eenzijdig zijn, kijkt een integratieve KinderCoach breed: naar het kind als geheel en naar alle factoren die van invloed zijn op zijn of haar welzijn. Dit maakt de begeleiding diepgaand, effectief en duurzaam.

 

Gratis reserveren?

Wat levert het je op?

  1. Je creëert een aanpak-op-maat 

    Je werkt niet volgens één standaardmethode, maar stemt jouw aanpak af op wat het kind op dat moment nodig heeft. Of het nu gaat om emoties, gedrag, gedachten of omgeving, jij biedt een oplossing op maat.

  2. Integratieve benadering
    Je kijkt naar alle aspecten van het kind: emotioneel, fysiek, sociaal en mentaal. Ook de invloed van de omgeving – zoals gezin, school en vrienden – neem je mee in jouw begeleiding.

  3. Professionele en persoonlijke groei
    Dankzij de diepgaande opleiding aan de Nederlandse Academie voor Psychotherapie ben jij niet alleen vakinhoudelijk sterk, maar ook als persoon gegroeid. Dit maakt jou een authentieke, empathische en zelfverzekerde coach. 

Voor wie

  • Mensen die graag met kinderen werken en hun ontwikkeling willen ondersteunen.
  • Professionals in het onderwijs, de zorg of hulpverlening die zich willen specialiseren in kindercoaching.
  • Iedereen die op zoek is naar betekenisvol werk dat écht impact heeft.
  • Je hoeft geen specifieke voorkennis te hebben, maar een passie voor kinderen en persoonlijke groei is een must!

 

Vrijstelling

Vrijstelling: heb je de 9-daagse opleiding KinderCoaching afgerond, dan hoef je alleen nog maar Deel 2 (5 dagen) te doen.

Deel 1: KinderCoaching -9 dagen

Deel 2: Integratieve KinderCoach -5 dagen

 

– Noor (26)

“Ik heb tools geleerd die echt werken. Kinderen begeleiden voelt nu als mijn roeping. Dit was de beste keuze ooit.”

 

Heb je vragen over de opleiding? Neem contact op met onze opleidingsadviseur.

Studiekosten & aftrek

Studiekosten

De studiekosten zijn 3.850.
Dat is 3.150 voor 14 lesdagen en 700 voor supervisie en leertherapie.

De kosten zijn inclusief de syllabus ‘KinderCoachen met lol’ en het werkboek: ‘De sleutel tot je kind‘ van Charlotte Visch. 

 

– Sophie (29) 

Sofie is Remedial Teacher in Amsterdam en in 2019 schreef zij over de opleiding tot Integratieve KinderCoach:
“Dit was precies wat ik zocht. De combinatie van praktijkgericht leren en persoonlijke groei is uniek, mede door de leertherapie en de supervisie. Ik heb nog weinig praktijkervaring maar voel dat ik er klaar voor ben!”

 

Aftrek

Benieuwd naar de fiscale aftrekmogelijkheden als ZZP in jouw eigen praktijk? Kijk dan hier.

Programma & inhoud

Studieduur

De studieduur is 4,5 maanden. De studiebelasting is gemiddeld 8 uur per week. Dit omvat naast de lesdagen (14) ook intervisie, zelfstudie, 3x leertherapie en 4x supervisie bij vier kinderen. 

Studiebelastingsuren: 120 en het aantal contacturen: 100. 

 

Opbouw

Deel 1: KinderCoaching – 9 dagen

Deel 2: Integratieve KinderCoach – 5 dagen

Vrijstelling: heb je de 9-daagse opleiding KinderCoaching afgerond, dan hoef je alleen nog maar Deel 2 (5 dagen) te doen. Zie ook hierboven bij tabblad ‘voor wie.’

 

Inhoud

Een greep uit de onderwerpen en thema’s die aan bod komen tijdens de lessen:

  • Ongehoorzaam is ongehoord zijn.
  • Zeuren is leuren met gevoel
  • Ruzie als kunst en kunde
  • Jij in je coach-rol: spelen, praten en uitdagen
  • Het Pinokkio-model: de leugen als eigen waarheid
  • Gewelddadige kinderen worden geweldige kinderen
  • Korczakken, inleven in kinderen en hun ouders
  • De thema’s pesten, plagen, ruzie

Professionele competenties en beïnvloedingsprocedures 

  • Verandervermogen en veranderbereidheid
  • Sociale beïnvloedingsmodel van Frank
  • Algemene en werkzame factoren
  • Korczak inlevings- en exploratietechnieken
  • Het GROW-coachmodel: aanjager van het interne veranderproces
  • Oudergesprekken: Voorbereiding en uitvoering
  • Beroepsprofiel en competenties Integratieve KinderCoach
  • Professionele attitudeontwikkeling en leertherapie
  • Psychopathologie en diagnostiek
  • Contacttechnieken: Pacing en leading
  • Exploratie en empathische reflectie 
  • Verklarings- en behandelmodellen
  • Non-verbale communicatie
  • Supervisie over cliëntsessies
  • Casuïstiek bespreking
  • Praktijkvoering en ethiek

Onderwijssysteem

Gedurende de opleiding krijg je ruimschoots de gelegenheid om aan je eigen groeiproces als professional te werken. Essentieel is het besef dat jijzelf het belangrijkste middel bent in het contact met het kind en de ouders. Je wordt aangemoedigd om jezelf te verkennen om zo jezelf als instrument in te zetten en te leren vertrouwen op je ontwikkelde vakmanschap. Lees meer op de pagina Studeren aan De Academie.

 

Werkvormen

Bij de Academie vinden we het belangrijk dat je zowel kennis als vaardigheden ontwikkeld, daarom hanteren wij de volgende werkvormen:

  • Theoretische inleidingen
  • Demonstraties van technieken en beïnvloedingsprocedures
  • Interventies
  • Praktijkoefeningen
  • Intervisiegroepen
  • Praktijkobservaties
  • Video- en casuïstiekbesprekingen
  • Supervisie bij de uitvoering van je cliëntpraktijk
  • Individuele leertherapie
  • Zelfstudie

– Thomas (31) Leerkracht

“Ik begrijp kinderen nu beter dan ooit. De leertherapie en supervisie waren een eyeopener. De opleiding gaf me tools én zelfvertrouwen voor professioneel werk.”

Data & locatie

Lesdata en –tijden

De lesdagen zijn op maandagen van 10.00 tot 17.00 uur.

2025 | 15/9, 22/9, 29/9, 6/10, 13/10, 27/10, 3/11, 10/11, 17/11, 24/11, 8/12, 15/12
2026 | 12/1, 19/1

 

Locatie

De lessen vinden plaats op de Nederlandse Academie, Klaprozenweg 123, 1033 NN in Amsterdam Noord/NDSM.

Kind weet, kan en doet het

Omdat er geen interventies of technieken zijn die een kind beter kunnen maken of die het kind van zijn probleem kan af helpen, zien wij het kind als de enige echte deskundige over zichzelf, zijn probleem en wat de oplossingen kunnen zijn. De opleiding is geheel gebaseerd op de principes van de Client Based Change uit de Integratieve Kindertherapie ECP.  Je helpt het kind om zijn eigen kracht te hervinden en om eigen oplossingen te generen door: 

  • Veiligheid en vertrouwen:
    Jij biedt een veilige plek waar het kind zich gehoord en begrepen voelt, zonder oordeel. Dit helpt het kind zich open te stellen en stappen vooruit te zetten.
  • Maatwerk begeleiding:
    Je stemt volledig af op wat het kind nodig heeft, waardoor het precies de steun en tools krijgt die passen bij zijn of haar unieke situatie.
  • Versterking van zelfvertrouwen:
    Het kind leert zijn of haar eigen kracht ontdekken, waardoor het beter om kan gaan met uitdagingen en zich zelfverzekerder voelt.
  • Begrip en rust:
    Door het inzicht dat jij als Integratieve KinderCoach geeft in emoties en gedrag, ervaart het kind meer rust en overzicht. Dit helpt om problemen te relativeren en op te lossen.
  • Praktische oplossingen:
    Via speelse en creatieve methodes leert het kind vaardigheden die direct toepasbaar zijn in het dagelijks leven, zoals omgaan met stress, emoties of sociale situaties.
  • Duurzame groei:
    Jouw begeleiding helpt niet alleen op korte termijn, maar geeft het kind ook tools en inzichten waar het zijn hele leven profijt van heeft.
  • Positieve relaties:
    Ouders en opvoeders worden vaak betrokken in het proces, wat zorgt voor meer begrip, harmonie en ondersteuning in de thuissituatie.

 

– Lisa (36)

“De kindercoach opleiding gaf me zoveel meer dan ik had verwacht. Je gaat echt de diepte in en ik heb geleerd om complexe situaties in te voelen en daarmee aan de slag te kunnen. Je krijgt tools om kinderen op een diepere laag te helpen. Ik voel me nu een échte professional, ik heb echt de start gemaakt om kinderen te begeleiden op een manier die écht impact maakt. Dit is coaching op een hoger niveau!”

Voor wie

  • Mensen die graag met kinderen werken en hun ontwikkeling willen ondersteunen.
  • Professionals in het onderwijs, de zorg of hulpverlening die zich willen specialiseren in kindercoaching.
  • Iedereen die op zoek is naar betekenisvol werk dat écht impact heeft.
  • Je hoeft geen specifieke voorkennis te hebben, maar een passie voor kinderen en persoonlijke groei is een must!

 

Vrijstelling

Vrijstelling: heb je de 9-daagse opleiding KinderCoaching afgerond, dan hoef je alleen nog maar Deel 2 (5 dagen) te doen.

Deel 1: KinderCoaching -9 dagen

Deel 2: Integratieve KinderCoach -5 dagen

 

– Noor (26)

“Ik heb tools geleerd die echt werken. Kinderen begeleiden voelt nu als mijn roeping. Dit was de beste keuze ooit.”

 

Heb je vragen over de opleiding? Neem contact op met onze opleidingsadviseur.

Studiekosten & aftrek

Studiekosten

De studiekosten zijn 3.850.
Dat is 3.150 voor 14 lesdagen en 700 voor supervisie en leertherapie.

De kosten zijn inclusief de syllabus ‘KinderCoachen met lol’ en het werkboek: ‘De sleutel tot je kind‘ van Charlotte Visch. 

 

– Sophie (29) 

Sofie is Remedial Teacher in Amsterdam en in 2019 schreef zij over de opleiding tot Integratieve KinderCoach:
“Dit was precies wat ik zocht. De combinatie van praktijkgericht leren en persoonlijke groei is uniek, mede door de leertherapie en de supervisie. Ik heb nog weinig praktijkervaring maar voel dat ik er klaar voor ben!”

 

Aftrek

Benieuwd naar de fiscale aftrekmogelijkheden als ZZP in jouw eigen praktijk? Kijk dan hier.

Programma & inhoud

Studieduur

De studieduur is 4,5 maanden. De studiebelasting is gemiddeld 8 uur per week. Dit omvat naast de lesdagen (14) ook intervisie, zelfstudie, 3x leertherapie en 4x supervisie bij vier kinderen. 

Studiebelastingsuren: 120 en het aantal contacturen: 100. 

 

Opbouw

Deel 1: KinderCoaching – 9 dagen

Deel 2: Integratieve KinderCoach – 5 dagen

Vrijstelling: heb je de 9-daagse opleiding KinderCoaching afgerond, dan hoef je alleen nog maar Deel 2 (5 dagen) te doen. Zie ook hierboven bij tabblad ‘voor wie.’

 

Inhoud

Een greep uit de onderwerpen en thema’s die aan bod komen tijdens de lessen:

  • Ongehoorzaam is ongehoord zijn.
  • Zeuren is leuren met gevoel
  • Ruzie als kunst en kunde
  • Jij in je coach-rol: spelen, praten en uitdagen
  • Het Pinokkio-model: de leugen als eigen waarheid
  • Gewelddadige kinderen worden geweldige kinderen
  • Korczakken, inleven in kinderen en hun ouders
  • De thema’s pesten, plagen, ruzie

Professionele competenties en beïnvloedingsprocedures 

  • Verandervermogen en veranderbereidheid
  • Sociale beïnvloedingsmodel van Frank
  • Algemene en werkzame factoren
  • Korczak inlevings- en exploratietechnieken
  • Het GROW-coachmodel: aanjager van het interne veranderproces
  • Oudergesprekken: Voorbereiding en uitvoering
  • Beroepsprofiel en competenties Integratieve KinderCoach
  • Professionele attitudeontwikkeling en leertherapie
  • Psychopathologie en diagnostiek
  • Contacttechnieken: Pacing en leading
  • Exploratie en empathische reflectie 
  • Verklarings- en behandelmodellen
  • Non-verbale communicatie
  • Supervisie over cliëntsessies
  • Casuïstiek bespreking
  • Praktijkvoering en ethiek

Onderwijssysteem

Gedurende de opleiding krijg je ruimschoots de gelegenheid om aan je eigen groeiproces als professional te werken. Essentieel is het besef dat jijzelf het belangrijkste middel bent in het contact met het kind en de ouders. Je wordt aangemoedigd om jezelf te verkennen om zo jezelf als instrument in te zetten en te leren vertrouwen op je ontwikkelde vakmanschap. Lees meer op de pagina Studeren aan De Academie.

 

Werkvormen

Bij de Academie vinden we het belangrijk dat je zowel kennis als vaardigheden ontwikkeld, daarom hanteren wij de volgende werkvormen:

  • Theoretische inleidingen
  • Demonstraties van technieken en beïnvloedingsprocedures
  • Interventies
  • Praktijkoefeningen
  • Intervisiegroepen
  • Praktijkobservaties
  • Video- en casuïstiekbesprekingen
  • Supervisie bij de uitvoering van je cliëntpraktijk
  • Individuele leertherapie
  • Zelfstudie

– Thomas (31) Leerkracht

“Ik begrijp kinderen nu beter dan ooit. De leertherapie en supervisie waren een eyeopener. De opleiding gaf me tools én zelfvertrouwen voor professioneel werk.”

Data & locatie

Lesdata en –tijden

De lesdagen zijn op maandagen van 10.00 tot 17.00 uur.

2025 | 15/9, 22/9, 29/9, 6/10, 13/10, 27/10, 3/11, 10/11, 17/11, 24/11, 8/12, 15/12
2026 | 12/1, 19/1

 

Locatie

De lessen vinden plaats op de Nederlandse Academie, Klaprozenweg 123, 1033 NN in Amsterdam Noord/NDSM.

Kind weet, kan en doet het

Omdat er geen interventies of technieken zijn die een kind beter kunnen maken of die het kind van zijn probleem kan af helpen, zien wij het kind als de enige echte deskundige over zichzelf, zijn probleem en wat de oplossingen kunnen zijn. De opleiding is geheel gebaseerd op de principes van de Client Based Change uit de Integratieve Kindertherapie ECP.  Je helpt het kind om zijn eigen kracht te hervinden en om eigen oplossingen te generen door: 

  • Veiligheid en vertrouwen:
    Jij biedt een veilige plek waar het kind zich gehoord en begrepen voelt, zonder oordeel. Dit helpt het kind zich open te stellen en stappen vooruit te zetten.
  • Maatwerk begeleiding:
    Je stemt volledig af op wat het kind nodig heeft, waardoor het precies de steun en tools krijgt die passen bij zijn of haar unieke situatie.
  • Versterking van zelfvertrouwen:
    Het kind leert zijn of haar eigen kracht ontdekken, waardoor het beter om kan gaan met uitdagingen en zich zelfverzekerder voelt.
  • Begrip en rust:
    Door het inzicht dat jij als Integratieve KinderCoach geeft in emoties en gedrag, ervaart het kind meer rust en overzicht. Dit helpt om problemen te relativeren en op te lossen.
  • Praktische oplossingen:
    Via speelse en creatieve methodes leert het kind vaardigheden die direct toepasbaar zijn in het dagelijks leven, zoals omgaan met stress, emoties of sociale situaties.
  • Duurzame groei:
    Jouw begeleiding helpt niet alleen op korte termijn, maar geeft het kind ook tools en inzichten waar het zijn hele leven profijt van heeft.
  • Positieve relaties:
    Ouders en opvoeders worden vaak betrokken in het proces, wat zorgt voor meer begrip, harmonie en ondersteuning in de thuissituatie.

 

– Lisa (36)

“De kindercoach opleiding gaf me zoveel meer dan ik had verwacht. Je gaat echt de diepte in en ik heb geleerd om complexe situaties in te voelen en daarmee aan de slag te kunnen. Je krijgt tools om kinderen op een diepere laag te helpen. Ik voel me nu een échte professional, ik heb echt de start gemaakt om kinderen te begeleiden op een manier die écht impact maakt. Dit is coaching op een hoger niveau!”

In de praktijk

Als Integratieve KinderCoach help je kinderen écht zichzelf te worden. Jij ziet wat elk kind uniek maakt en geeft hen precies wat ze nodig hebben, op een manier die helemaal bij hen past. Geen standaardoplossingen, maar maatwerk dat werkt – voor het kind én het gezin. Je maakt impact die verder gaat dan het moment: je geeft kinderen handvatten waar ze hun hele leven op kunnen bouwen.

Bij de Nederlandse Academie voor Psychotherapie word je niet zomaar een KinderCoach. Je wordt dé coach die kinderen helpt groeien, veerkrachtig maakt en blijvende verandering creëert. Dat is de impact waar jij naar zoekt.

 

“Ik heb eindelijk het gevoel dat ik écht iets kan betekenen. De tools en inzichten die ik heb geleerd zijn onmisbaar in mijn werk.”
– Jeroen, Integratieve KinderCoach en leraar

De beste opleiders

Hanneke en Jantien zijn opleider aan de opleidingen Integratieve KinderCounseling en -Kindertherapie ECP. Zij voeren een eigen praktijk en nemen veel praktijkvoorbeelden mee naar de opleiding. Samen met jou geven zij deze opleiding kwaliteit en plezier! 

 

Jantien van Zuilen, BSc

Docent

Hanneke de Hertog, BA

Docent

Alle opleiders van De Academie
Janieke Duijf Opleidingsadviseur

Hoe kan ik je verder helpen?

Ik beantwoord graag je vragen. Mail me of stuur me je telefoonnummer. 

Wil je een persoonlijk advies-op-maat? Neem dan contact met me op! 

Sfeer proeven? Kom naar ons Open Huis.

2. Het beste voor jezelf

KinderCoach zijn gaat natuurlijk ook over jezelf als mens. In de opleiding werk je ook aan je eigen geluk. Dat is ook nodig: vanuit jouw menskwaliteiten help je een kind met zijn ouders. Populair gezegd: je kunt iemand niet verder helpen dan je zelf ver bent. Zelfinzicht en zelfkennis zijn essentieel, de opleiding biedt je dan ook alle mogelijkheden om als mens te groeien en als professional te ontwikkelen.

Onze visie op persoonlijke en ethische ontwikkeling

  • Versterken van veerkracht, zelfvertrouwen, zelfstandigheid, zelfrespect en zelfbeschikkingsgevoel en autonomie van kinderen.
  • Helpen bij zaken waar ouders last van hebben: ongehoorzaamheid, zeuren, ruziënde kinderen, liegen, gewelddadige kinderen en de bagage van ouders zelf, die van invloed is op het gezin.
  • Ethiek en de rechten van het kind. Je professionele betrouwbaarheid in het handelen volgens de ‘regels van het vak,’ zoals beroepsmatige, persoonlijke, ethische en juridische grenzen.
  • Inzetten van je menskwaliteiten (zoals nieuwsgierigheid en compassie) en het functioneel hanteren van (eigen)emoties tijdens de interactie met het kind en de ouders.
  • Het beïnvloeden van het veranderingsproces van het kind en de ouders. Hierdoor faciliteer jij hen om optimaal van hun zelfhelende en zelfsturende mogelijkheden en hulpbronnen gebruik te maken.
  • De natuurlijke fasen van het veranderingsproces waar het kind en de ouders doorheen gaan om hun doelen te behalen.
  • Je ontwikkelt je doorgroeicompetentie: je leert vaardigheden om ook na de opleiding jezelf te blijven ontwikkelen als professioneel KinderCoach.
Terug
Terug

1. De beste wegwijzer voor het kind

Het kind heeft recht op de beste KinderCoach van Nederland. Dat is iemand die oprecht nieuwsgierig is naar de wereld van het kind: zijn overtuigingen, mogelijkheden, belemmeringen, gevoelens, aanleidingen voor gedrag, klachten en wensen. Iemand die voor en met ieder kind een eigen unieke therapie wil creëren. Zo’n KinderCoach kun jij zijn voor de kinderen die komen in jouw praktijk.  

Wij beschouwen het kind als deskundig op zichzelf. Het kind weet bewust of onbewust wat het echte probleem is, wat de oplossingen zijn en met welke middelen het zijn probleem wil oplossen. Kortom: ‘het kind weet het, kan het en doet het.’ Je aanpak is vraaggestuurd: de vraag van het kind is leidend. Je werkt procesgericht: je coacht het kind door de stappen van zijn eigen veranderingsproces. Van zijn ellende naar zijn geluk. Je maakt gebruik van het beeldend vermogen: trance, visualisatie, imaginatie en alle materialen die in je Integratieve KinderCoachingspraktijk hebt. Zoals verkleedkleren, zwaarden, pistolen, een tent, knuffels, (prenten)boeken, een winkeltje, (hand)poppen en poppenkast, etc. Alles wat nodig is om het zelfhelend vermogen te activeren. Je werkt met allerlei beïnvloedingsinterventies waaronder Speltherapie.

Terug
Terug

3. Wetenschappelijk onderbouwd

Je leert een beroep dat is gestoeld op het wetenschappelijk effectonderzoek (Wampold et al, 2000, 2015). De Nederlandse Academie is gespecialiseerd in kortdurende Integratieve KinderCoaching, KinderCounseling & KinderPsychotherapie, een gewild ‘product’ bij verwijzers en ouders. De bevindingen van onderzoekers zoals Wampold geven aan dat je werkmodellen en interventies niet meer dan 1% bijdragen aan het totale effect van je begeleiding. Het leeuwendeel van het effect wordt door de cliënt (kind) zelf bewerkstelligt. Daarom leren wij je om op directe en indirecte wijze het zelfhelend vermogen van het kind te activeren en te stimuleren. Op deze wijze (her)neemt het kind het gevoel van autonomie, eigenwaarde en daardoor grip op het eigen leven. 

Ondertussen zijn we met deze ontwikkeling aanbeland in de 3e generatie integratieve ontwikkeling in Coaching, Counseling en Psychotherapie. Dit Nieuwe Paradigma in de Veranderkunde is op De Nederlandse Academie ontwikkeld en heeft als kenmerk: volledig client based en outcome measured, positieve psychologie, sturend op het veranderingsproces met behulp van effectieve beïnvloedingstechnieken. Je ontwerpt een uniek actieplan samen met het kind.

Terug
Terug

De visie van pedagoog Janusz Korczak

“Aan de basis van het pedagogisch handelen, ligt het zien met je hart”
Janusz Korczak (1878-1942), één van de belangrijkste grondleggers van de Rechten van Kind.

Het werk van Janusz Korczak is een belangrijke bron van inspiratie op de Nederlandse Academie voor Psychotherapie. In de opleidingen tot KinderCoach Practitioner, Integratieve KinderCounselor en MasterKindertherapeut ECP in Integratieve Psychotherapie staan de Rechten van het Kind en het gedachtegoed van Korczak centraal.

De Academie is het enige opleidingsinstituut in Nederland met een Janusz Korczak Award. Dit is een erkenning en waardering voor de unieke werkwijze op De Academie in professioneel begeleiden van kinderen. Deze werkwijze is geheel Child-Based en gegrond in de 3e generatie integratieve benadering in Coaching, Counseling en Psychotherapie. Naast deze basisattitude in het werken met kinderen leer je in onze opleidingen ook de theoretische concepten en de technieken om dit gedachtegoed op een professionele wijze in de praktijk te brengen. 

Belang van deze erkenning voor jou als student:

  1. Kwaliteitsgarantie:
    De erkenning geeft aan dat jouw opleiding van topkwaliteit is en dat je les krijgt volgens de beste en meest respectvolle methodieken.

  2. Erkenning in het werkveld:
    Werkgevers, cliënten en organisaties die de rechten van kinderen respecteren herkennen deze accreditatie als een keurmerk voor professionele en ethische standaarden. Dit versterkt je positie in de markt.

  3. Vertrouwen van cliënten:
    Ouders en opvoeders zien jouw opleiding als betrouwbaar en gericht op het welzijn van hun kinderen. Dit kan je praktijk helpen groeien.

  4. Werken in de geest van Korczak:
    Je leert werken met respect, empathie en het stimuleren van de eigen kracht van het kind, waarden die zowel ouders als kinderen aanspreken.

Met deze erkenning start je niet alleen met een solide basis in je carrière, maar draag je ook bij aan een wereld waarin kinderen zich gezien en gehoord voelen.

Meer over het werk van Janus Korczak

Het gedachtegoed van Korczak wordt gekenmerkt door de volgende vijf principes:

  1. Respect voor het kind (als mens) in iedere levensfase.
  2. Een gelijkwaardige relatie tussen volwassene en kind.
  3. Het recht van het kind te zijn zoals het is.
  4. Het recht van het kind op de dag van vandaag.
  5. Het recht van het kind op zijn eigen ontwikkeling.

 

Geen theorie, maar idealen!

Janusz Korczak

Korczak heeft nooit een systematische pedagogiek geformuleerd. Hij heeft zijn gedachten over kinderen vooral tot uiting gebracht in sterk beeldende beschrijvingen van wat er tussen volwassenen en kinderen gebeurt. Zo bevat zijn boek “Hoe houd je van een kind?” veel pedagogische ideeën, die gebaseerd zijn op de talloze ervaringen die Korczak als arts had opgedaan tijdens de vele bezoeken aan gezinnen. Het boek appelleert aan onze eigen waarneming, intuïtie en fantasie. Beter dan via de wetenschap kunnen wij langs deze weg het onbekende kind op het spoor komen, en ontdekken dat het “een perkament” is, dicht beschreven met hele kleine hiërogliefen, die je slechts gedeeltelijk kunt ontcijferen”.
De praktijk en de daarop gebaseerde gevoelens en niet de kennis van theoretische stelsels bepaalden Korczaks omgang met het kind: “vaak schuif ik een theorie terzijde, zelden mijzelf”. Als er één punt uit zijn denken over opvoeding naar voren gehaald moet worden is dat wel het idee van “respect” voor het kind. Korczak geeft aan: 

  • Leer eerst jezelf kennen, voordat je kinderen wilt leren kennen.
  • Kijk eerst wat je zelf kunt, voordat je begint de rechten en plichten van kinderen af te bakenen.
  • Je bent zelf het kind onder al die kinderen dat je vóór alles moet leren kennen, opvoeden en opleiden. Het is een van de meest kwalijke fouten te denken dat pedagogie een wetenschap is die het kind betreft en niet de mens.
  • De opvoeder heeft niet de plicht de verantwoording voor een verre toekomst op zich te nemen, maar hij is wel volledig verantwoordelijk voor de huidige dag.
  • Laten we ervan uitgaan dat we van een krachtige jonge eik een poëtische berk willen maken of van een fragiele berk een robuuste eik. We beginnen te snoeien, te zagen, te breken, te verbuigen – totdat de boom afsterft. Nee… zo’n belachelijke vergissing zouden we bij een boom nooit maken, maar wel bij een kind.

 

Interessante boeken:

• Korczak, J. Het recht van het kind op respect. (vertaling en bewerking R. Görtzen) Amsterdam 2007
• Korczak, J. Hoe houd je van een kind. (vertaling en bewerking R. Görtzen), Amsterdam 2010
• Korczak, J. De republiek der kinderen. (vertaling en bewerking R. Görtzen), Amsterdam 2012

Zie ook de website van de Janusz Korczak Stichting: www.korczak.nl

Terug
Terug

"*" geeft vereiste velden aan

Welkom, we helpen je graag!

Vertel ons meer over jouw vraag of wens, zodat de juiste persoon jou kan helpen.

Naam*

Geef aan over welk gebied of opleiding je vraag gaat.
Wil je een persoonlijk advies?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Terug
Terug

Inschrijven Integratieve KinderCoach

Terug
Terug

Reserveer een plaats voor mij

Integratieve KinderCoach

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Naam*
Adres*
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Terug
Terug

Schrijf je in voor

Integratieve KinderCoach

Start: maandag 15 september 2025 |

Terug
Terug