1. De beste therapie voor het kind (4-12 jr.)
Het kind heeft recht op de beste Integratieve Kindertherapeut van Nederland. Dat is iemand die oprecht nieuwsgierig is naar de wereld van het kind: zijn overtuigingen, mogelijkheden, belemmeringen, gevoelens, aanleidingen voor gedrag, klachten en wensen. Iemand die voor en met ieder kind een eigen unieke therapie wil creëren. Zo’n Integratieve Kindertherapeut kun jij zijn voor de kinderen die komen in jouw praktijk.
Wij beschouwen het kind als deskundig op zichzelf. Het kind weet bewust of onbewust wat het echte probleem is, wat de oplossingen zijn en met welke middelen dat het beste kan. Kortom: ‘het kind weet het, kan het en doet het.’ Je aanpak is vraaggestuurd: de vraag van het kind is leidend. Je werkt procesgericht: je coacht het kind door de stappen van zijn eigen veranderingsproces. Van zijn ellende naar zijn geluk. Je maakt gebruik van het beeldend vermogen: trance, visualisatie, imaginatie en alle materialen die in je Integratieve Kindertherapiepraktijk hebt. Zoals verkleedkleren, zwaarden, pistolen, een tent, knuffels, (prenten)boeken, een winkeltje, (hand)poppen en poppenkast, etc. Alles wat nodig is om het zelfhelend vermogen te activeren. Je werkt met allerlei beïnvloedingsinterventies waaronder Speltherapie.
Je leert een beroep dat op wetenschappelijk onderzoek is gestoeld. De Nederlandse Academie is gespecialiseerd in kortdurende Integratieve Kindertherapie, een gewild ‘product’ bij verwijzers en ouders. Je werkt volgens de principes uit de 3e generatie integratieve ontwikkeling in Counseling en Psychotherapie. Dit Nieuwe Paradigma in de Veranderkunde is op De Nederlandse Academie ontwikkeld. Dit Nieuwe Paradigma heeft als kenmerk: volledig client based en outcome measured, positieve psychologie, sturend op het veranderingsproces met behulp van effectieve beïnvloedingstechnieken. Je ontwerpt een uniek actieplan samen met het kind.
De laatste ontwikkelingen uit het vakgebied worden doorlopend opgenomen in het curriculum en omgezet naar de praktijk. Daarmee maak je voor ieder nieuw cliëntje een creatieve, behandeling-op-maat in plaats van het kind en ouders door een protocol te persen.
In de studiegids Integratieve Kindertherapie lees je het voorbeeld van Bastiaan (10 jaar) die geholpen is bij zijn overgeven, bang voor harde stemmen, bang voor veranderingen, bang om alleen te zijn (zijn moeder moet regelmatig in de klas blijven), bang om te gaan slapen, bang om in de belangstelling te staan, bang om nieuwe dingen te ondernemen, met lichamelijke klachten als krampen, ontstekingen, buikpijn en hij geeft iedere dag wel eens over uit angst. Begonnen als twee dagen oude baby. Bastiaan is door de gezondheidszorg heengegaan: van huisarts, kinderarts, magnetiseur, diëtiste speltherapeut, lasertherapeut, Cesartherapeut, homeopaat kinderpsycholoog tot psychomotorisch therapeut: het had niet geholpen. In de studiegids Integratieve Kindertherapie lees je waarom, wat je beter niet en wat je beter wel kunt doen.