Volg je les coronaproof Live én Online » lees meer

Inleven in kinderen | Online

Trainingsdata: 4, 18 en 25 november
20:00-21:30 | € 150

Inleven in kinderen…hoe doe je dat?

In de Kindertherapiepraktijk kom je allerlei vormen van communiceren tegen: kinderen kletsen, spelen, verkleden en soms zwijgen ze.

Via kortdurende hulp help je een kind zichzelf te helpen. Het kind is in onze ogen de deskundige. Maar wat doe je als een kind zwijgt, alleen speelt, niet praat, of je met een sardonische glimlach met zwaarden wil bewerken?

Wat krijg je en wat kost het?

Aan de slag met technieken om je snel en diepgaand te verplaatsen in de wereld van het kind. Deze technieken zijn ontwikkeld in de Integratieve Kindertherapie. Het programma van elk van deze 3 avonden is steeds een stap verder in techniek 'Korczakken'. 

 

De drie trainingsavonden zijn:

  1. Wo. 4 november van 20:00-21:00 | Korczakken op een kind 
  2. Wo. 18 november van 20:00-21:00 | Korczakken op ouders
  3. Wo. 25 november van 20:00-21:30 | Korczakken op een kind door de ogen van ouders 

 

Kosten: € 150 voor drie trainingsavonden.
Let op: Beperkt aantal plaatsen, geef je snel op.

Wat levert deze training je op?

Je verlaat deze drie avonden training in de wetenschap dat jij in staat bent om anderen te begrijpen, zonder dat een kind zijn of haar gedrag aan jou hoeft te verklaren. Het klinkt als een wonder en zo wordt het ook door deelnemers ervaren. Het is in feite simpel: deze vorm van inleven leidt naar een dieper niveau van begrijpen van een ander.

Onze techniek

Je basisattitude is dat je ieder kind het allerbelangrijkste gunt: het recht op zijn of haar eigen ontwikkeling tot een gelukkig mens. Vanuit dit vertrekpunt wil je weten hoe het bij dit unieke kind zit. Daarom doe je deze explorerende en invoelende technieken als basis voor je diagnose en plan van aanpak. 

Het eigen maken van deze techniek verloopt in drie fasen:

  • Toepassen van de volledige techniek met behulp van een collega of partner
  • Toepassen van de techniek waarbij de collega beperkte hulp hoeft te geven
  • Toepassen van de techniek zonder hulp

 

Uiteindelijk is het de bedoeling dat het Korczakken een vanzelfsprekende manier is om na te voelen wie de ander is en wat die nodig heeft van jou.

Voor wie is deze training bedoeld?

Voor iedereen die al professioneel werkt of wil werken met kinderen tussen 4-12 jaar. Dan kom je vanzelf wel die momenten tegen waarbij ervaart: ‘wat moet ik nou doen?’ en ‘ik snap niet wat haar bezielt!’ Zowel voor je diagnose als voor het diepgaande contact met kind is deze werkwijze een essentiële tool.

 

Voor deze training is verder geen specifieke vooropleiding nodig, wel een open attitude en de warme wens om een kind echt te begrijpen c.q. te diagnosticeren. 

De trainers 

De trainers zijn MasterKindertherapeut ECP en voeren allen een eigen praktijk in Integratieve Kindertherapie. Zij zijn aangesloten bij het Child Consult Collectief van Charlotte Visch in Amsterdam. 

  1. Jantien van Zuilen is docent en coördinator aan de opleiding tot KinderCoach Practitioner en Integratieve KinderCounselor. 

  2. Hanneke de Hertog is docent en studiebegeleider aan de opleiding tot KinderCoach Practitioner. Ook voert ze praktijk als KinderCoach en Integratieve KinderCounselor.

Hanneke de Hertog: Een kijk in de praktijk

Hanneke de Hertog Opleidingsadviseur, MasterKindertherapeut

Wil je meer weten?

Bel mij voor meer informatie of mail me voor een persoonlijk adviesgesprek.

Sfeer proeven? Kom naar ons Open Huis.

De visie van pedagoog Janusz Korczak

“Aan de basis van het pedagogisch handelen, ligt het zien met je hart”
Janusz Korczak (1878-1942), één van de belangrijkste grondleggers van de Rechten van Kind.

Het werk van Janusz Korczak is een belangrijke bron van inspiratie op de Nederlandse Academie voor Psychotherapie. In de opleidingen tot KinderCoach Practitioner, Integratieve KinderCounselor en MasterKindertherapeut ECP in Integratieve Psychotherapie staan de Rechten van het Kind en het gedachtegoed van Korczak centraal.

De Academie is het enige opleidingsinstituut in Nederland met een ‘Janusz Korczak Award.’ Dit is een erkenning en waardering voor de unieke werkwijze op de Academie in professioneel begeleiden van kinderen. Deze werkwijze is geheel Child-Based en gegrond in de 3e generatie integratieve benadering in Coaching, Counseling en Psychotherapie. Naast deze basisattitude in het werken met kinderen leer je in onze opleidingen ook de theoretische concepten en de technieken om dit gedachtegoed op een professionele wijze in de praktijk te brengen. 

Het gedachtegoed van Korczak wordt gekenmerkt door de volgende vijf principes:

  1. Respect voor het kind (als mens) in iedere levensfase.
  2. Een gelijkwaardige relatie tussen volwassene en kind.
  3. Het recht van het kind te zijn zoals het is.
  4. Het recht van het kind op de dag van vandaag.
  5. Het recht van het kind op zijn eigen ontwikkeling.

 

Geen theorie, maar idealen!

Janusz Korczak

Korczak heeft nooit een systematische pedagogiek geformuleerd. Hij heeft zijn gedachten over kinderen vooral tot uiting gebracht in sterk beeldende beschrijvingen van wat er tussen volwassenen en kinderen gebeurt. Zo bevat zijn boek “Hoe houd je van een kind?” veel pedagogische ideeën, die gebaseerd zijn op de talloze ervaringen die Korczak als arts had opgedaan tijdens de vele bezoeken aan gezinnen. Het boek appelleert aan onze eigen waarneming, intuïtie en fantasie. Beter dan via de wetenschap kunnen wij langs deze weg het onbekende kind op het spoor komen, en ontdekken dat het “een perkament” is, dicht beschreven met hele kleine hiërogliefen, die je slechts gedeeltelijk kunt ontcijferen”.
De praktijk en de daarop gebaseerde gevoelens en niet de kennis van theoretische stelsels bepaalden Korczaks omgang met het kind: “vaak schuif ik een theorie terzijde, zelden mijzelf”. Als er één punt uit zijn denken over opvoeding naar voren gehaald moet worden is dat wel het idee van “respect” voor het kind. Korczak geeft aan: 

  • Leer eerst jezelf kennen, voordat je kinderen wilt leren kennen.
  • Kijk eerst wat je zelf kunt, voordat je begint de rechten en plichten van kinderen af te bakenen.
  • Je bent zelf het kind onder al die kinderen dat je vóór alles moet leren kennen, opvoeden en opleiden. Het is een van de meest kwalijke fouten te denken dat pedagogie een wetenschap is die het kind betreft en niet de mens.
  • De opvoeder heeft niet de plicht de verantwoording voor een verre toekomst op zich te nemen, maar hij is wel volledig verantwoordelijk voor de huidige dag.
  • Laten we ervan uitgaan dat we van een krachtige jonge eik een poëtische berk willen maken of van een fragiele berk een robuuste eik. We beginnen te snoeien, te zagen, te breken, te verbuigen – totdat de boom afsterft. Nee… zo’n belachelijke vergissing zouden we bij een boom nooit maken, maar wel bij een kind.

 

Interessante boeken:

• Korczak, J. Het recht van het kind op respect. (vertaling en bewerking R. Görtzen) Amsterdam 2007
• Korczak, J. Hoe houd je van een kind. (vertaling en bewerking R. Görtzen), Amsterdam 2010
• Korczak,J. De republiek der kinderen. (vertaling en bewerking R. Görtzen), Amsterdam 2012

Zie ook de website van de Janusz Korczak Stichting: www.korczak.nl

Terug
Terug

Reserveren

Inleven in kinderen | Online

  • Waarom je een opleidingsplaats reserveert
    Je reserveert wanneer je serieus overweegt om deze training of opleiding te doen. Dan ben je verzekerd van een opleidingsplaats. Je hebt dan nog tijd om e.e.a. uit te zoeken of te regelen. De reservering is gratis en vrijblijvend. Wanneer de opleiding vol raakt, vragen we je of je nog van je reservering gebruik wilt maken.

Terug
Terug