Seminar | Diagnosedrift en hoe een kind wél tot bloei komt

  • Wanneer
    18 mei 2019
  • Tijd
    18.30 - 21.00

Wat is overdiagnosticering?

Er lijken steeds meer kinderen te zijn waar 'iets mee is.' Niet alleen kinderpsychiaters en schoolpsychologen, maar ook leerkrachten denken allerlei 'kwalen en afwijkingen' te constateren bij kinderen. ADD, ADHD, COD, MCDD, PDD-NOS, ASD, HS-kind, NT-kind, ODD: de labels gieren door de klas. Van een kind blijft een diagnostische afkorting over en raakt als mens uit beeld.

 

Overdiagnosticering (diagnosedrift) komt voort uit de behoefte om een naam te geven aan afwijkend gedrag van een kind. Hoe kan dit? Waar komt deze behoefte tot labelen vandaan? Welke rol spelen ouder, opvoeder, school, psychiater en overheid in deze toenemende diagnosedrift?

 

Sanne Bloemink, onderzoeksjournalist en schrijver, neemt ons tijdens deze lezing op indrukwekkende wijze mee in de wonderlijke wereld van diagnosedrift.

De lezing roept op tot een fundamenteel andere visie op opvoeding en onderwijs. Een visie waarop we kinderen op hun eigen manier tot bloei laten komen en ze beter toerusten om de uitdagingen van een steeds sneller veranderende wereld aan te gaan.

 

Kosten: 50,- euro inclusief het boek "Diagnosedrift" van Sanne Bloemink.

 

Programma

 

18.15 Deuren open

18.45 Welkom Sanne Bloemink, gespreksleider Jantien van Zuilen

19.00 Lezing: 'Diagnosedrift: 'overdiagnosticering bij kinderen'

19.45 Vraag het aan Sanne - discussie en uitwisseling - gespreksleider Jantien van Zuilen

20.30 Afsluiting met hapje en drankje

 

MELD JE HIER AAN

Gerelateerd

Aanmelden

Overdiagnosticering bij kinderen

Terug
Terug