Over de broodnodige emancipatie van het kind in Nederland
Respecteren wij de belangen en rechten van onze kinderen? Nou, op allerlei terreinen valt helaas flink tegen. Op deze bijeenkomst kom je erachter hoe (erg) het is in Nederland en hoe we het met elkaar beter kunnen doen. Onze kinderen verdienen het!
"En het ergste is dat jullie ons, als iets niet lukt, van kwade wil verdenken. Maar soms heb je iets niet helemaal of niet goed gehoord, ben je iets vergeten, heb je iets niet of verkeerd begrepen. En dan denken jullie dat we dat expres doen."
(Uit: J. Korczak, Als ik weer klein ben, Utrecht 1985)
Zie ook: De visie van pedagoog Janusz Korczak
In een boeiend, meeslepend, humorvol en soms pijnlijkschurend maar altijd warm en menselijk betoog word je meegenomen in de wereld van het Kind. Een wereld waarin het nodige goed gaat, maar ook nog veel misstanden en emotionele mishandeling plaatsvindt. Zowel in het gezin, school en onze maatschappij...
Niet alleen wordt stilgestaan bij de schending van de rechten van kinderen, maar er wordt ook een nieuw perspectief geboden en een verfrissende aanpak. Na afloop sta je te trappelen om dit in de praktijk te brengen en het goede te doen.
Voor je eigen kind.
Voor alle kinderen.
We willen dat onze kinderen verder komen in het leven en het nog beter hebben dan wij. Vervolgens gaan we vertellen dat ze moeten luisteren, we leggen ze regels op, ze moeten doen wat wij willen, hoe wij vinden dat het moet en wat ze allemaal niet moeten of mogen… ja, zo komen ze nooit verder.
“Ik hoop dat mijn zoon niet dat kind wordt waar ik altijd op heb gehoopt, maar dat ik de vader mag worden die hij graag wil hebben.” (Björn de Leijer)
De Poolse pedagoof Janusz Korczak reikte ons begin vorige eeuw al de nodige morele uitgangspunten aan waar het huidige verdrag voor de Kinderrechten op gebaseerd is. Ze zijn (helaas) nog zeer actueel. Een paar voorbeelden:
Zie voor kinderen de Leeftijdsladder: Wat mag je doen vanaf welke leeftijd.
Deze bijzondere middag start met een (interactieve) lezing van Arie de Bruin: ‘Grondwet voor de rechten van het kind’. Korczak verwoordde drie grondrechten voor kinderen:
Arie de Bruin zal in zijn lezing meer vertellen over de gedachtegang van Korczak toen hij deze rechten verwoordde.
Na een korte pauze gaan we met elkaar aan de slag in de workshop waarin we onderzoeken of, en in hoeverre deze rechten voor kinderen in onze huidige tijd worden nageleefd. De drie gebieden waar volwassenen zich ‘bemoeien’ met kinderen en waar we het graag met jullie over hebben, is de opvoeding binnen het gezin, het leren in het onderwijs en de gevolgen van rechtspraak bij echtscheiding.
In de workshop bespreken en bediscussiëren we (aan de hand van stellingen) welke rechten kinderen over hun eigen leven dienen te hebben. Wat zorgt ervoor dat volwassenen hen daarin belemmeren of juist stimuleren? Wat doe jijzelf als ouder, buurvrouw, leerkracht, advocaat of jeugdbeschermer? Op welke manier kunnen we kinderen helpen om zichzelf recht te doen?
De lezing en workshop is bedoeld voor coaches, leerkrachten, advocaten, gezinstherapeuten, jeugdbeschermers, counselors en therapeuten. Daarnaast iedereen die leeft of werkt met kinderen.
Zaterdag 10 juni 2023
Van 14.00 tot 17.00
De Nederlandse Academie, Klaprozenweg 123 in Amsterdam Noord.
Totaal: € 50
Certificaat als bewijs voor gevolgde bij- en nascholing (PSBK).
Enkele jaren geleden heeft Charlotte Visch, voormalig bestuurslid van de Janusz Korczakstichting, de Korczak-licentie gekregen om het Korczak-gedachtegoed op de Nederlandse Academie voor Psychotherapie te stimuleren en actief binnen alle opleidingen het gedachtegoed ‘wakker’ te houden. Dat heeft erin geresulteerd dat er onder andere een unieke manier van diagnosticeren is ontwikkeld, die gebruikt wordt door de Integratieve (Kinder)therapeuten: de empathische diagnose. Deze diagnose komt tot stand door het inzetten van de techniek van het ‘Korczakken’.
Deze bijzondere middag start met een (interactieve) lezing van Arie de Bruin: ‘Grondwet voor de rechten van het kind’. Korczak verwoordde drie grondrechten voor kinderen:
Arie de Bruin zal in zijn lezing meer vertellen over de gedachtegang van Korczak toen hij deze rechten verwoordde.
Na een korte pauze gaan we met elkaar aan de slag in de workshop waarin we onderzoeken of, en in hoeverre deze rechten voor kinderen in onze huidige tijd worden nageleefd. De drie gebieden waar volwassenen zich ‘bemoeien’ met kinderen en waar we het graag met jullie over hebben, is de opvoeding binnen het gezin, het leren in het onderwijs en de gevolgen van rechtspraak bij echtscheiding.
In de workshop bespreken en bediscussiëren we (aan de hand van stellingen) welke rechten kinderen over hun eigen leven dienen te hebben. Wat zorgt ervoor dat volwassenen hen daarin belemmeren of juist stimuleren? Wat doe jijzelf als ouder, buurvrouw, leerkracht, advocaat of jeugdbeschermer? Op welke manier kunnen we kinderen helpen om zichzelf recht te doen?
De lezing en workshop is bedoeld voor coaches, leerkrachten, advocaten, gezinstherapeuten, jeugdbeschermers, counselors en therapeuten. Daarnaast iedereen die leeft of werkt met kinderen.
Zaterdag 10 juni 2023
Van 14.00 tot 17.00
De Nederlandse Academie, Klaprozenweg 123 in Amsterdam Noord.
Totaal: € 50
Certificaat als bewijs voor gevolgde bij- en nascholing (PSBK).
Enkele jaren geleden heeft Charlotte Visch, voormalig bestuurslid van de Janusz Korczakstichting, de Korczak-licentie gekregen om het Korczak-gedachtegoed op de Nederlandse Academie voor Psychotherapie te stimuleren en actief binnen alle opleidingen het gedachtegoed ‘wakker’ te houden. Dat heeft erin geresulteerd dat er onder andere een unieke manier van diagnosticeren is ontwikkeld, die gebruikt wordt door de Integratieve (Kinder)therapeuten: de empathische diagnose. Deze diagnose komt tot stand door het inzetten van de techniek van het ‘Korczakken’.
Arie de Bruin is leraar en pedagoog. Hij werkte vele jaren in het onderwijs als onderwijzer, directeur PO, docent pedagogiek, directeur van een opleidingsschool voor kleuteronderwijs, locatiedirecteur pabo, voorzitter college van bestuur, trainer en coach.
Docent
Als docent pedagogiek aan een pabo zorgde hij er onder meer voor dat het gedachtegoed van Korczak een plaats kreeg in het curriculum van de opleiding van leraren.
Voorzitter
Hij is momenteel voorzitter van de Janusz Korczakstichting in Nederland, vrijwilliger bij de stichting Edukans en werkzaam voor diverse onderwijsprojecten.
Auteur
Zijn laatste boek (dat hij samen schreef met Edith de Bruin) “Wie moet er passen? Korczak voor passend onderwijs” verscheen in 2022 in samenwerking met de Janusz Korczakstichting.
Charlotte Visch ontwikkelde gedurende de jaren dat zij in het basisonderwijs werkte een eigen stijl van lesgeven en omgaan met de leerlingen. Haar leidende principe was en is ‘allen voor één en één voor allen’.
Hypnotherapeut
Na 13 jaar in het basisonderwijs gewerkt te hebben besloot zij om zich te scholen in ‘hypnotherapie voor volwassenen’. De respectvolle wijze en snelheid waarmee mensen hun eigen probleem kunnen oplossen met hypnotherapie paste bij haar.
Integratieve Kindertherapeut
Gedurende de jaren erna viel het haar op dat veel problemen van deze volwassenen hun grondslag in de jeugd hebben. Dat bracht haar ertoe om, na vijf jaar als hypnotherapeut gewerkt te hebben, de Integratieve Kindertherapie te ontwikkelen.
Op dit moment geeft zij gastlessen in de vierjarige opleiding tot MasterKindertherapeut. Lees meer >>
Bel mij voor meer informatie of mail me voor een persoonlijk adviesgesprek.
Sfeer proeven? Kom naar ons Open Huis.