In onze podcast aflevering “Jongeren: 7 redenen waarom werken met jongeren zo bijzonder is” deelt opleider en ervaringsdeskundige, Valerie de Ruiter, inspirerende inzichten over werken met jongeren. Deze redenen vormen een schitterende basis voor wie zich wil verdiepen in werken met jongeren of probleemjeugd.
In dit blogartikel nemen we je mee langs de zeven kernredenen uit deze aflevering én laten we zien hoe de opleiding JongerenCoach (post-hbo/wo) je hiervoor de juiste vakkennis en ervaringsgerichtheid biedt.
Jongeren bevinden zich in een turbulente levensfase. Hun identiteit, relaties, grenzen en emoties staan volop in ontwikkeling. Werken met jongeren betekent dat je hen begeleidt te midden van deze interne chaos. Dat vraagt om een stevig zelfbeeld, helder professioneel kompas en het vermogen om bij jezelf te blijven, ook als jongeren je testen, spiegelen of provoceren.
Als jongerencoach werk je daarnaast nooit in isolatie. Ouders, opvoeders, school, sportvereniging of hulpinstanties vormen het systeem rondom. Soms komt een jongere op jouw pad via een ouder die ‘een probleem ziet’, terwijl de jongere zelf iets heel anders ervaart. Het vraagt systemisch kijken, verbinden en navigeren tussen perspectieven.
Een intrigerende vraag uit de podcast: heb jij nog contact met je innerlijke puber? Die rebelse, zoekende, vrije kant in jou? Door dat stuk in jezelf te herkennen en benutten, ontstaat er meer gelijkwaardigheid in het contact met jongeren. Je begrijpt beter waar ze tegenaan lopen en kunt van mens tot mens aanwezig zijn.
Jongeren hebben weinig aan ‘afstandelijke’ deskundigheid. Ze zoeken echtheid, verbinding, erkenning. Zelfonthulling – wanneer zorgvuldig ingezet – is een krachtig hulpmiddel. De vraagstukken van jongeren zijn vaak existentiëler dan ze op het eerste gezicht lijken.
In de opleiding JongerenCoach leer je precies hoe je je eigen ervaring en emoties als instrument kunt gebruiken – professioneel, dienstbaar en ethisch verantwoord.
Beginnende professionals gaan vaak voorzichtig te werk, maar jongeren hebben niets aan omwegen. Ze prikken daar feilloos doorheen. Ze willen weten wat je écht denkt, voelen of bedoelen. Eerlijkheid, directheid en nabijheid zijn essentieel. Natuurlijk afgestemd op leeftijd en ontwikkeling.
In aflevering 2 van de podcast worden de vier factoren van Jerome Frank, Amerikaans psychiater en psychotherapeut, uitgebreid besproken. Deze vormen de kern van het integratief werken met jongeren:
Waar veel interventies focussen op techniek, focussen deze factoren op verbinding, menselijkheid en echtheid – precies wat jongeren nodig hebben.
Jongeren werken niet volgens protocol. Wat vandaag werkt, werkt morgen niet. De integratieve benadering – waarin je steeds kijkt naar wat dit unieke individu in deze situatie nodig heeft – is onmisbaar. Het vraagt dat je jouw denken, voelen en handelen steeds afstemt. Pacing & leading (meebewegen en richting geven) is hierbij essentieel, zeker gezien het leeftijdsverschil.
Jongeren zitten in een levensfase waarin alles open ligt en er veel gebeurt. Keuzes, trauma’s, relaties en nieuwe rollen volgen elkaar snel op. Als professional kun je precies op het kruispunt staan waar het verschil wordt gemaakt. Jouw begeleiding kan voorkomen dat klachten verergeren, patronen zich inbedden of jongeren afhaken van school, werk of relaties. Dat maakt het werk extra betekenisvol.
In aflevering 015 van The Art of Change Podcast deelt Valerie de 7 genoemde redenen uitgebreid en aan de hand van een aantal persoonlijke voorbeelden. Een inspirerende aflevering vol inzichten, voorbeelden en praktische reflecties.
Beluister de hele aflevering hier:
Wil jij professioneel leren werken met jongeren? Dan is de post-hbo/wo opleiding JongerenCoach van een uitstekende stap. Je leert:
De opleiding sluit perfect aan op de thema’s uit de podcast en biedt een stevig fundament voor professionals in coaching, onderwijs, zorg of jeugdhulpverlening.
Proef de sfeer en stel studenten en opleiders al je vragen. Zie hier de eerst volgende open avond