PSBK: Algemene Medische & Psychosociale Basiskennis (A+C) 

CPION(1) Studiegids

Inschrijven

Reserveren

Onze PSBK-opleiding is CPION-erkend.

Zorgverzekeraars, PSBK en vergoedingen
Om voor vergoeding door zorgverzekeraars in aanmerking te komen (de code 90 vergoedingen) hebben de zorgverzekeraars een aantal criteria vastgesteld waar je als zorgaanbieder aan dient te voldoen. Wij zijn blij met het initiatief dat de zorgverzekeraars hebben genomen in het formuleren van kwaliteitseisen. Allereerst zijn we blij voor de cliënt: die kan rekenen op een kwalitatieve goede zorg. En daar doen we het ook voor!

De eisen die de zorgverzekeraars hierin stellen zijn geformuleerd door onderzoeksbureau Plato en de andere voorwaarde is dat de opleiding CPION-erkend is. 

Vrijstellingen PSBK en Medische basiskennis
Met sommige vooropleidingen kun je vrijstelling verkrijgen voor de PSBk en/of de medische basiskennis. De VGZ heeft in haar beleidsnota hierin de voorwaarden geformuleerd (2017, Beleidsnota Alternatieve zorg, opleidingseisen pagina 10 e.v.).  Lees hieronder meer over het verkrijgen van vrijstellingen.  

Doelgroep 
Doelgroep zijn (aankomend) zorgverleners met minimaal MBO-4+ diploma of niveau  in de complementaire zorg die lid zijn of lid willen worden van een beroepsvereniging en de verplichte medische en psychosociale basiskennis moeten volgen.

Studielast en contacturen
De zes modulen van de verder te noemen opleiding Algemene Medische & PsychoSociale BasisKennis (PSBK) zijn:

  Aantal dagen
Ontwikkelingspsychologie 2
Psychopathologie en psychodiagnostiek 2
Wet en gezondheidsethiek 1
Communicatie en interactie 2
Grondslagen en deelgebieden van de psychologie 4
Medische Basiskennis 3
Totaal aantal dagen 14
Totaal aantal EC 27,3

Bij alle modulen wordt er gewerkt met verplichte literatuur. Lees verder op  boekenlijst PSBK;

Klik hier voor de startdata en kosten

Bepaal op welke vrijstellingen je eventueel recht hebt

Om de opleiding Integratieve Counselor bij de Nederlandse Academie af te kunnen sluiten met een diploma, dien je ook de opleiding Algemene Medische- en Psychosociale Basiskennis voldoende te hebben afgerond. De koepelorganisaties van de verschillende beroepsorganisaties (NAP en RBCZ) hebben een lijst (zie hoofdstuk 3 ‘opleidingseisen’ van VGZ)  samengesteld van vooropleidingen die al geheel of gedeeltelijk voldoen aan de Algemene Medische- en Psychosociale Basiskennis. Wanneer je vooropleiding op deze lijst voorkomt kun je zien of je PSBK vrijgesteld krijgt of MBK vrijgesteld krijgt of beiden.
Wanneer je voor vrijstelling in aanmerking komt dan gaat De Academie er vanuit dat je beschikt over voldoende en actuele kennis van zowel de Algemene Medische Basiskennis als de Psychosociale Basiskennis. Tijdens de opleiding Integratieve Counselor wordt deze kennis als bekend verondersteld. We gaan er van uit dat je de kennis niet alleen kunt reproduceren, maar ook begrijpt, kunt toepassen, kunt analyseren en kunt evalueren/creëren.

Het kan zijn dat je kennis om wat voor reden dan ook niet State of the Art is Daarom kun je in onderstaande lijst per module nagaan wat nu de specifieke eisen zijn. Op grond van deze zelftest kun je besluiten om je kennis wat op te frissen en een aantal lessen los in te kopen.
De mogelijkheden zijn:

Je volgt één of meerdere modulen van de Algemene Medische en/of Psychosociale Basiskennis. Je doet geen tentamen en je ontvangt in dit geval geen diploma. Je kunt je hier aanmelden voor één of meerdere modulen.

Je volgt een of meerdere modulen en rondt deze af met het tentamen. Je ontvangt bij een voldoende resultaat een deel certificaat. Je kunt je hier aanmelden voor één of meerdere modulen.

Voor beide varianten betaal je de vaste moduleprijs voor studenten.

Indien je van mening bent dat je voor vrijstelling in aanmerking komt, stuur een mail (met bewijsstukken/diploma’s) naar vrijstellingen@academie-psychotherapie.nl

 

Wil je (als student van de Academie) met je vrijstellingen toch in het bezit komen van een PSBK-diploma, dan kun je er een aanvragen via de Academie. De kosten hiervan zijn € 125. Om het diploma aan te vragen, klik op diploma aanvragen

 

De inhoud van de modulen:

A. Module Ontwikkelingspsychologie (2 dagen)
Na de module heeft de student kennis en inzicht in basisbeginselen, basisbegrippen, persoonlijkheidsontwikkeling leeftijdsfasen en bijbehorende ontwikkelingstaken in de ontwikkelingspsychologie. De student heeft kennis en inzicht in basisbeginselen van de onderwerpen verouderen, sterven, rouwproblematiek, ouderdomsproblematiek en dementie. Tevens kan de student het geheel van inzichten en ervaringen vertalen naar de professionele (integratieve) praktijk, doordat ze bovengenoemde kunnen herkennen en toepassen in de praktijk en inzicht hebben in hun eigen ontwikkeling en de relatie tussen hun ontwikkeling en hun huidige functioneren als mens en als therapeut (i.o.)

Dag 1. Ontwikkelingspsychologie deel 1
Onderwerpen:
•    Basisbegrippen
•    Psychologische ontwikkeling
•    Cognitieve en taal ontwikkeling,
•    Seksuele en sociale ontwikkeling
•    Hechting

Dag 2. Ontwikkelingspsychologie deel 2
Onderwerpen:
•    Persoonlijkheidsontwikkeling
•    Ouderdomsproblematiek

Toetsing
De studenten ronden de module af met multiple choice tentamen


B. Module Psychopathologie en Psychodiagnostiek (2 dagen)
Na de module heeft de student kennis van DSM-5 diagnoses, algemene kenmerken van psychopathologie en kan hij kennis betreft psychopathologie en maatschappij toepassen. De student heeft kennis van het psychiatrisch diagnostisch proces, de structuur en toepassing van de DSM en begrip van de voor- en nadelen daarvan. De student kan het volgende inschatten en evalueren: risico’s van situaties en wanneer door te verwijzen. Tevens is student in staat kennis over IQ testen te reproduceren en screeningsvragenlijsten af te nemen en te interpreteren.

Dag 3. Psychopathologie en diagnostiek deel 1
Onderwerpen:
•    Normaal versus pathologisch (algemene kenmerken psychopathologie)
•    Tractus Psychicus en andere componenten van het diagnostisch proces
•    Structuur en gebruik DSM
•    Stemmingsstoornissen (en slaap/waakstoornissen)
•    Angststoornissen, PTSS, obsessief compulsieve stoornis
•    Signalen doorverwijzing, psychopathologie en maatschappij, risicodragende situaties

Dag 4. Psychopathologie en diagnostiek deel 3
Onderwerpen:
•    Autisme spectrum stoornissen, Aandachtsstoornissen en Gedragsstoornissen.
•    Persoonlijkheidsstoornissen (eetstoornissen en verslaving)
•    Signalen doorverwijzing, psychopathologie en maatschappij, risicodragende situaties
•    Voor -en nadelen DSM en consequenties daarvan op professioneel handelen
•    Gebruik van vragenlijsten en toepassing en betekenis van IQ testen

Toetsing
De studenten ronden de module af  met een multiple choice tentamen.

C. Module Wet en Gezondheidsethiek (1 dag)

Na deze module heeft de student kennis van de in de praktijk van de geestelijke gezondheidszorg fungerende wetten met hun doel. De student is door kennis van de verschillende beroeps- & gedragscodes, algemene praktijkrichtlijnen en de theoretische ethische gezichtspunten in staat morele vragen in de praktijk van alle dag te herkennen, te kijken welke waarden hierin een rol spelen, hierop kritisch te reflecteren, deel te nemen aan kritisch overleg en uiteindelijk te beslissen wat hij moreel aanvaardbaar vindt. Tevens is de student in staat externe ethische kaders te herkennen en deze te vertalen naar de beroepspraktijk.

Dag 5. Wet en Ethiek
Onderwerpen:
-    BIG, , WBP, Wkkgz  en de WGBO
-    Algemene praktijkrichtlijnen gekoppeld aan beroeps- en gedragscodes
-    De sociale kaart van het beroepsveld

Toetsing
De studenten ronden de module af  met een multiple choice tentamen.
 

D.  Module Communicatie en interactie (2 dagen)
Na deze module is de student in staat om gespreksvaardigheden en therapeutische basisvaardigheden in te zetten ten behoeve van de therapie en het effect van zijn gespreksvaardigheden te analyseren. De student heeft begrip en inzicht betreffende gezondheidsgedrag, contextfactoren en risicogedrag van mensen en kan dit herkennen bij zichzelf en anderen en kan deze kennis toepassen in de praktijk. De student begrijpt hoe en dat verschillende factoren samen kunnen hangen en kan deze dus integreren. Tevens heeft de student begrip en inzicht betreffende het zoeken en beoordelen van vakinhoudelijke informatie en kan hij de relevantie van artikelen bepalen.

 Dag 6 Communicatie en interactie deel 1
Onderwerpen:
•    Gespreksvaardigheden
•    Therapeutische basisvaardigheden
•    Informatievaardigheden
•    Relevantie van artikelen bepalen

Dag 7 Communicatie en interactie deel 2
Onderwerpen:
•    Relevantie van artikelen bepalen
•    Gezondheidsgedrag van mensen
•    Risico- en beschermende factoren
•    Integratie

Toetsing
Studenten worden beoordeeld aan de hand van een multiple choice tentamen.

E. Module Grondslagen en deelgebieden van de psychologie (4 dagen)
Na de module kan de student de grondslagen en behandelwijzen van diverse deelgebieden in de psychologie plaatsen en verwoorden. Daarnaast is de student in staat kennis over de functie en werking van verschillende cognitieve processen te reproduceren en de verschillende cognitieve technieken toe te passen in de praktijk.

Dag 8 Grondslagen en deelgebieden van de psychologie deel 1
Onderwerpen:
•    Reguliere medische en psychosociale behandelwijzen (algemeen kader)
•    Klassieke (psychoanalytische) benadering

Dag 9 Grondslagen en deelgebieden van de psychologie deel 2
Onderwerpen:
•    Leertheoretische benadering
•    CGT: cognitieve technieken, functieanalyse, betekenisanalyse

Dag 10 Grondslagen en deelgebieden van de psychologie deel 3
Onderwerpen:
•    Biologische benadering
•    Reguliere medische en psychosociale behandelwijzen (algemeen kader)
•    Cognitieve processen (leren, geheugen, leervormen, etc.)
•    Systeemtheoretische benadering

Dag 11 Grondslagen en deelgebieden van de psychologie deel 4
Onderwerpen:
•    Humanistische benadering
•    (Postmodernisme)

Toetsing
Studenten worden beoordeeld aan de hand van:
•    video-opname van 20 min. max. waarin te zien is dat de student cognitieve technieken kan toepassen.
•    begeleidend een verslag met o.a. een uitgewerkte functieanalyse en een betekenisanalyse.
•    kleine toets voor de onderwerpen die de studenten dienen te begrijpen en reproduceren. (cognitieve processen)
•    essay tentamen gericht op het begrijpen van de overige onderwerpen (grondslagen en behandelwijzen)
 

 F. Module Medische Basiskennis (3 dagen)
De student kan ziektebeelden verklaren a.d.h.v. anatomie en fysiologie van het menselijk lichaam. De student kan de ziektebeelden verklaren en vertalen naar relevante vraagstellingen a.d.h.v. psychosociale en fysiologische symptomen en gevolgen herkennen bij de meest voorkomende ziektebeelden. Op grond van voorgaande kan de student beoordelen of het ziektebeeld past binnen het eigen behandelingsrepertoire of dat moet worden doorverwezen. Tot slot kan de student een juiste inschatting maken waarheen moet worden doorverwezen.

Dag 12 Medische Basiskennis deel 1
Onderwerpen:
1.    Onderzoek en diagnose
       Anamnese, Lichamelijk onderzoek, Laboratorium onderzoek, Functie onderzoek
2.    Algemene fysiologie
       Cellen, Weefsels, functiesystemen
3.    Algemene pathologie
       Ziekte oorzaken, Afweer/ ontsteking, Tumorleer
4.    Anatomie/ topografie
5.    Farmacologie
       Dynamiek en kinetiek, Werkingsprincipes van een geneesmiddel, bijwerkingen en interacties.
       Hoofdgroepen geneesmiddelen: analgetica, antibacteriëel, antimycotica, antiviraal,
       antithrombotica, hormonaal, antihistaminica, bloeddruk regulerend,
       maagzuurremmers, maagbeschermers, cholesterol verlagers, insuline, cytostatica,
       vaccinaties.
6.    Cellen en weefsels
       Anatomie: ligging van cellen en weefsels
       Fysiologie: definitie en basisbegrippen van cellen en weefsels
       Pathologie: oorzaak van ziekten van cellen en weefsels
7.    Hart- en vaatstelsel
       Anatomie: ligging van hart- en vaatstelsel
       Fysiologie: functie en werking van hart- en vaatstelsel, basisbegrippen
       Pathologie: oorzaak en gevolg van ziekten van hart en vaatstelsel.

Dag 13 Medische Basiskennis deel 2
Onderwerpen:
8.    Bloed- en Lymfestelsel en afweer
       Anatomie: ligging van lymfestelsel, bloedstelsel
       Fysiologie: functie en werking van bloed- en lymfestelsel, basisbegrippen
       Pathologie: oorzaak en gevolg van ziekten van bloed en lymfe
9.    Bewegingsstelsel
       Anatomie: ligging van het skelet, spieren, pezen en banden
       Fysiologie: functie en werking van het bewegingsstelsel, basisbegrippen
       Pathologie: oorzaak en gevolg van ziekten van het bewegingsstelsel
10. Ademhalingsstelsel
       Anatomie: bouw en ligging van de luchtwegen
       Fysiologie: gaswisseling en regulatie van de ademhaling
       Pathologie: symptomen bij ziekten van de luchtwegen: afwijkende ademhalingspatronen (dyspneu d’effort, 
      dyspneu de repos, Kussmaul, Cheyne-Stokes. Stridor, cyanose, sputum (-afwijkingen), productieve en niet-
      productieve hoest, hyperventilatiesyndroom.
11.  Nierstelsel
       Anatomie: ligging van de nieren, blaas en urinewegen
       Fysiologie: functie en werking van het nierstelsel, basisbegrippen
       Pathologie: oorzaak en gevolg van ziekten van de nieren, blaas en urinewegen
12. Spijsverteringsstelsel
       Anatomie: ligging van de organen van het spijsverteringsstelsel
       Fysiologie: functie en werking van het spijsverteringsstelsel, basisbegrippen
       Pathologie: oorzaak en gevolg van ziekten van het spijsverteringsstelsel

Dag 14 Medische Basiskennis deel 3
Onderwerpen:
13. Zintuigen en huid
      Anatomie: ligging van de huid en de zintuigen
      Fysiologie: functie en werking van de huid en zintuigen, basisbegrippen
      Pathologie: oorzaak en gevolg van ziekten van de huid en zintuigen
14. CZS:
      Anatomie:
      Bouw en ligging van het centraal  z.s.:  grote hersenen, tussenhersenen (thalamus,
      hypothalamus), hersenstam, kleine  hersenen, ruggenmerg. Bouw en ligging van het perifeer z.s.
      zenuwweefsel.
      Fysiologie: Functies centraal z.s., Functie animaal en vegetatief z.s., Prikkelgeleiding en –overdracht:   
      neurotransmitters, netwerking en plasticiteit, Functie perifeer z.s. : reflexen
      Pathologie:
      Verschillende vormen van hoofpijn, Epilepsie, Ziekte van Parkinson, MS, Trauma’s, TIA, CVA
15. Hormonaal stelsel
       Anatomie: ligging van de epifyse, hypofyse, schildklier, bijschildklieren, pancreas, bijnieren, vrouwelijke
       en mannelijke geslachtsklieren
       Fysiologie: functie en werking van bovenstaande
       Pathologie: DM, hypo- en hyperfunctie van de endocriene klieren en daaraan
       gekoppelde ziekten.
16. Genitaal stelsel
       Anatomie/Fysiologie: Werking en plaats van de productie van de volgende hormonen bij de man: LH, FSH,
       testosteron. Werking en plaats van productie van de volgende hormonen bij de vrouw: LH, FSH,
       oestrogeen, progesteron. Wat er tijdens een menstruele cyclus gebeurt in de hypofyse, de eierstokken en de
       baarmoeder. Het climacterium en de menopauze. Oorzaak en gevolg van ziekten van het genitaal stelsel

Toetsing
Het vak wordt afgesloten met multiple choice tentamen. 

Praktische informatie

Studieduur 14 dagen, verspreid over 1 of 2 jaar
Lesdata en –tijden zaterdagen van 10.00 - 17.00 uur, zie startdata en kosten
Locatie De Academie, Amsterdam
Studieontwikkeluren 763 uur
Investering zie startdata en kosten
Certificering Diploma PSBK
Accreditatie CPION-geaccrediteerd.
De PSBK opleiding is door de NBVH geaccrediteerd in het kader van bijscholing voor 90 punten.

De Academie is geaccrediteerd door de EAP. Daarmee is de Academie ook in Nederland een (door de NAP en de bij haar aangesloten beroepsverenigingen) officieel erkend EAPTI-opleidingsinstituut in Psychotherapie. Alle psychotherapie opleidingen en bijbehorende na- en bijscholingsprogramma’s van de Academie vallen onder deze accreditatie. Wij verwelkomen graag iedereen die zich wil verrijken met ons scholingsaanbod.

EAP: European Association for Psychotherapy
NAP: Nederlandse Associatie voor Psychotherapie
EAPTI: European Accredited Psychotherapy Training Institute




 

Nieuwsbrief ontvangen?

Nederlandse Academie
voor Psychotherapie

Andreas Schelfhoutstraat 48
1058 HV Amsterdam
T: 020 - 615 04 94