Corona: ‘Al onze lessen, intervisie-, leertherapie- en supervisiebijeenkomsten gaan gewoon door, virusvrij Online.’

Online Workshop | Inleven in kinderen

woensdag 13 mei 20.00 - 21.30

Inleven in kinderen…hoe doe je dat?

In de kindertherapiepraktijk kom je allerlei vormen van communiceren tegen: kinderen kletsen, spelen, verkleden en soms zwijgen ze.

Via kortdurende hulp help je een kind zichzelf te helpen. Het kind is in onze ogen de deskundige. Maar wat doe je als een kind zwijgt, alleen speelt, niet praat, of je met een sardonische glimlach met zwaarden wil bewerken?

Wat krijg je en wat kost het?

Je krijgt technieken om je snel en diepgaand te verplaatsen in de wereld van het kind. Deze technieken zijn ontwikkeld in de Integratieve Kindertherapie en in de workshop krijg je: 

  • Een effectief stappenplan.
  • Eerste training in het uitvoeren en ervaren van het effect van deze methode.
  • Extra: gratis één van de 4 boeken t.w.v. € 27,95 van Ontwikkelaar Integratieve Kindertherapie Charlotte Visch:
    • De sleutel tot je kind
    • Angst-Wegwijzer
    • Kofferkinderen
    • Gelukkige kinderen in een gelukkige klas 
  • Kosten: € 50 all in.
  • Beperkt aantal plaatsen, geef je snel op. 

Wat levert de workshop op?

Aan de hand van een helder stappenplan leer je hoe jij je kunt inleven in kinderen en ouders, van wie je het gedrag niet begrijpt of met wie je moeite hebt. Je komt uit de workshop met de wetenschap dat jij in staat bent om anderen te begrijpen, zonder dat een kind zijn of haar gedrag aan jou hoeft te verklaren. Het klinkt als een wonder en zo wordt het ook door deelnemers ervaren. Het is in feite simpel: inleven leidt naar een dieper niveau van begrijpen van een ander.

Onze techniek

Wij leren jou hoe jij je diepgaand kunt ‘inleven’. Dat leer je via een aan de Academie ontwikkelde techniek: ‘Korczakken’. Wanneer je op sommige momenten bemerkt: ‘wat moet ik nou doen?’ en ‘ik snap niet wat haar bezielt!’, dan is deze workshop voor jou! Zowel voor je diagnose als voor het diepgaande contact met kind is deze werkwijze een essentiële tool. 

Voor wie is de workshop bedoeld?

Voor iedereen die al professioneel werkt of wil werken met kinderen tussen 4-12 jaar. 
Voor deze workshop is verder geen specifieke vooropleiding nodig, wel een open attitude en de warme wens om een kind echt te begrijpen c.q. te diagnosticeren. 

Als je ieder kind het allerbelangrijkste gunt: het recht op zijn of haar eigen ontwikkeling tot een gelukkig mens.

De trainers 

De trainers voeren allen een eigen praktijk in Integratieve KinderCounseling en zijn aangesloten bij het Child Consult Collectief van Charlotte Visch in Amsterdam. Zij studeren in het laatste jaar van hun opleiding tot MasterKinderTherapeut ECP in Integratieve Psychotherapie. 

  1. Jantien van Zuilen is docent en coördinator aan de opleiding tot KinderCoach Practitioner en Integratieve KinderCounselor. 

  2. Hanneke de Hertog is docent en studiebegeleider aan de opleiding tot KinderCoach Practitioner. Ook voert ze praktijk als KinderCoach en Integratieve KinderCounselor.

  3. Wendela Oosthoek is pedagoog, EMOE trainer en Integratieve KinderCounselor.

Wendela, Hanneke en Jantien zijn alle drie ook OpvoedCoach en trainer HarTgrondig Opvoeden.

Hanneke de Hertog: Een kijk in de praktijk

Margot de Cock Opleidingsadviseur, Integratieve Therapeut ECP, Leertherapeut

Wil je meer weten?

Bel mij voor meer informatie of mail me voor een persoonlijk adviesgesprek.

Sfeer proeven? Kom naar ons Open Huis.

Aan de basis van het pedagogisch handelen, ligt het zien met je hart

Janusz Korczak (1878-1942)
Eén van de belangrijkste grondleggers van de Rechten van het Kind. 

Het werk van Janusz Korczak is een belangrijke bron van inspiratie op de Nederlandse Academie voor Psychotherapie. In de opleidingen tot KinderCoach Practitioner, Integratieve KinderCounselor en MasterKindertherapeut ECP in Integratieve Psychotherapie staan de Rechten van het Kind en het gedachtegoed van Korczak centraal. 

De Academie is het enige opleidingsinstituut in Nederland met een ‘Janusz Korczak Award.’ Dit is een erkenning en waardering voor de unieke werkwijze op de Academie in professioneel begeleiden van kinderen. Deze werkwijze is geheel Child-Based en gegrond in de 3e generatie integratieve benadering in Coaching, Counseling en Psychotherapie. Naast deze basisattitude in het werken met kinderen leer je in onze opleidingen ook de theoretische concepten en de technieken om dit gedachtegoed op een professionele wijze in de praktijk te brengen. 

 

Het gedachtegoed van Korczak wordt gekenmerkt door de volgende vijf principes:

  1. Respect voor het kind (als mens) in iedere levensfase
  2. Een gelijkwaardige relatie tussen volwassene en kind
  3. het recht van het kind te zijn zoals het is
  4. het recht van het kind op de dag van vandaag
  5. het recht van het kind op zijn eigen ontwikkeling

 

Geen theorie, maar idealen!

Janusz Korczak

Korczak heeft nooit een systematische pedagogiek geformuleerd. Hij heeft zijn gedachten over kinderen vooral tot uiting gebracht in sterk beeldende beschrijvingen van wat er tussen volwassenen en kinderen gebeurt. Zo bevat zijn boek “Hoe houd je van een kind?” veel pedagogische ideeën, die gebaseerd zijn op de talloze ervaringen die Korczak als arts had opgedaan tijdens de vele bezoeken aan gezinnen. Het boek appelleert aan onze eigen waarneming, intuïtie en fantasie. Beter dan via de wetenschap kunnen wij langs deze weg het onbekende kind op het spoor komen, en ontdekken dat het “een perkament” is, dicht beschreven met hele kleine hiërogliefen, die je slechts gedeeltelijk kunt ontcijferen”.
De praktijk en de daarop gebaseerde gevoelens en niet de kennis van theoretische stelsels bepaalden Korczaks omgang met het kind: “vaak schuif ik een theorie terzijde, zelden mijzelf”. Als er één punt uit zijn denken over opvoeding naar voren gehaald moet worden is dat wel het idee van “respect” voor het kind. Korczak geeft aan: 

  • Leer eerst jezelf kennen, voordat je kinderen wilt leren kennen.
  • Kijk eerst wat je zelf kunt, voordat je begint de rechten en plichten van kinderen af te bakenen.
  • Je bent zelf het kind onder al die kinderen dat je vóór alles moet leren kennen, opvoeden en opleiden. Het is een van de meest kwalijke fouten te denken dat pedagogie een wetenschap is die het kind betreft en niet de mens.
  • De opvoeder heeft niet de plicht de verantwoording voor een verre toekomst op zich te nemen, maar hij is wel volledig verantwoordelijk voor de huidige dag.
  • Laten we ervan uitgaan dat we van een krachtige jonge eik een poëtische berk willen maken of van een fragiele berk een robuuste eik. We beginnen te snoeien, te zagen, te breken, te verbuigen – totdat de boom afsterft. Nee… zo’n belachelijke vergissing zouden we bij een boom nooit maken, maar wel bij een kind.

 

Boeken:
• Korczak, J. Het recht van het kind op respect. (vertaling en bewerking R. Görtzen) Amsterdam 2007
• Korczak, J. Hoe houd je van een kind. (vertaling en bewerking R. Görtzen), Amsterdam 2010
• Korczak,J. De republiek der kinderen. (vertaling en bewerking R. Görtzen), Amsterdam 2012

 

Zie ook:
Janusz Korczak Stichting
Film over het leven van Korczak

Terug
Terug

Aan de basis van het pedagogisch handelen, ligt het zien met je hart

Janusz Korczak (1878-1942)
Eén van de belangrijkste grondleggers van de Rechten van het Kind. 

Het werk van Janusz Korczak is een belangrijke bron van inspiratie op de Nederlandse Academie voor Psychotherapie. In de opleidingen tot KinderCoach Practitioner, Integratieve KinderCounselor en MasterKindertherapeut ECP in Integratieve Psychotherapie staan de Rechten van het Kind en het gedachtegoed van Korczak centraal. 

De Academie is het enige opleidingsinstituut in Nederland met een ‘Janusz Korczak Award.’ Dit is een erkenning en waardering voor de unieke werkwijze op de Academie in professioneel begeleiden van kinderen. Deze werkwijze is geheel Child-Based en gegrond in de 3e generatie integratieve benadering in Coaching, Counseling en Psychotherapie. Naast deze basisattitude in het werken met kinderen leer je in onze opleidingen ook de theoretische concepten en de technieken om dit gedachtegoed op een professionele wijze in de praktijk te brengen. 

 

Het gedachtegoed van Korczak wordt gekenmerkt door de volgende vijf principes:

  1. Respect voor het kind (als mens) in iedere levensfase
  2. Een gelijkwaardige relatie tussen volwassene en kind
  3. het recht van het kind te zijn zoals het is
  4. het recht van het kind op de dag van vandaag
  5. het recht van het kind op zijn eigen ontwikkeling

 

Geen theorie, maar idealen!

Janusz Korczak

Korczak heeft nooit een systematische pedagogiek geformuleerd. Hij heeft zijn gedachten over kinderen vooral tot uiting gebracht in sterk beeldende beschrijvingen van wat er tussen volwassenen en kinderen gebeurt. Zo bevat zijn boek “Hoe houd je van een kind?” veel pedagogische ideeën, die gebaseerd zijn op de talloze ervaringen die Korczak als arts had opgedaan tijdens de vele bezoeken aan gezinnen. Het boek appelleert aan onze eigen waarneming, intuïtie en fantasie. Beter dan via de wetenschap kunnen wij langs deze weg het onbekende kind op het spoor komen, en ontdekken dat het “een perkament” is, dicht beschreven met hele kleine hiërogliefen, die je slechts gedeeltelijk kunt ontcijferen”.
De praktijk en de daarop gebaseerde gevoelens en niet de kennis van theoretische stelsels bepaalden Korczaks omgang met het kind: “vaak schuif ik een theorie terzijde, zelden mijzelf”. Als er één punt uit zijn denken over opvoeding naar voren gehaald moet worden is dat wel het idee van “respect” voor het kind. Korczak geeft aan: 

  • Leer eerst jezelf kennen, voordat je kinderen wilt leren kennen.
  • Kijk eerst wat je zelf kunt, voordat je begint de rechten en plichten van kinderen af te bakenen.
  • Je bent zelf het kind onder al die kinderen dat je vóór alles moet leren kennen, opvoeden en opleiden. Het is een van de meest kwalijke fouten te denken dat pedagogie een wetenschap is die het kind betreft en niet de mens.
  • De opvoeder heeft niet de plicht de verantwoording voor een verre toekomst op zich te nemen, maar hij is wel volledig verantwoordelijk voor de huidige dag.
  • Laten we ervan uitgaan dat we van een krachtige jonge eik een poëtische berk willen maken of van een fragiele berk een robuuste eik. We beginnen te snoeien, te zagen, te breken, te verbuigen – totdat de boom afsterft. Nee… zo’n belachelijke vergissing zouden we bij een boom nooit maken, maar wel bij een kind.

 

Boeken:
• Korczak, J. Het recht van het kind op respect. (vertaling en bewerking R. Görtzen) Amsterdam 2007
• Korczak, J. Hoe houd je van een kind. (vertaling en bewerking R. Görtzen), Amsterdam 2010
• Korczak,J. De republiek der kinderen. (vertaling en bewerking R. Görtzen), Amsterdam 2012

 

Zie ook:
Janusz Korczak Stichting
Film over het leven van Korczak

Terug
Terug

Reserveren

Online Workshop | Inleven in kinderen

  • Waarom je een opleidingsplaats reserveert
    Je reserveert wanneer je serieus overweegt om deze training of opleiding te doen. Dan ben je verzekerd van een opleidingsplaats. Je hebt dan nog tijd om e.e.a. uit te zoeken of te regelen. De reservering is gratis en vrijblijvend. Wanneer de opleiding vol raakt, vragen we je of je nog van je reservering gebruik wilt maken.

Terug
Terug