Volg je les coronaproof Live én Online » lees meer

Online Workshop | Opvoeden doe je samen: jij en je kind!

20.00 – 21.30

Hoe voed je samen op?

Kinderen zijn veel jonger dan hun ouders. Kinderen weten minder dan hun ouders. Kinderen moet je dingen leren. Allemaal waar, maar kinderen zijn ook gelijkwaardige mensen met eigen wensen, eigen dromen en eigen problemen. Ze hebben allemaal een unieke manier van de wereld beleven.

 

Respectvol opvoeden door samen met je kind de wereld te verkennen, de sociale relaties te onderzoeken en op een fantastische manier aan hun persoonlijke doelen mee te werken. Dat is wat je in deze workshop leert!

Wat krijg je en wat kost het?

Je krijgt nieuwe inzichten en praktische tips om anders te reageren op een kind. Met liefde en in rust, omdat je nu weet wat je kunt doen.

 

  • Een liefdevolle techniek, zonder straffen, belonen of negeren en met respect voor de ontwikkeling van het kind.
  • Een kindgerichte techniek, om beter met het kind te communiceren en daardoor dieper contact te hebben.
  • Kosten: € 50,- all-in.
  • Extra: gratis het boek De sleutel tot je kind van ontwikkelaar Integratieve Kindertherapie Charlotte Visch t.w.v. € 27,95.
  • Beperkt aantal plaatsen, geef je snel op. 

We kennen allemaal het kind dat je tot wanhoop drijft, voor je gevoel nooit luistert of het kind dat juist heel lief en meegaand is, maar tegelijkertijd ondoordringbaar. Ook kennen we allemaal het gevoel van onmacht, de neiging om nare dingen terug te zeggen tegen een kind, het te straffen, apart te zetten of juist voortdurend in de buurt te houden. Al deze kinderen hebben jou nodig!

Onze visie op opvoeden

Janusz Korczak (kinderarts en pedagoog, lees hier meer over zijn gedachtegoed) ligt aan de basis van onze visie. Hij schreef in ‘Hoe houd je van een kind?’ in 1920:

 

“Een opvoeder hoort een partner te zijn en niet oppasser. Hij behoort te erkennen dat een kind problemen heeft, vragen stelt en daarop een serieus antwoord verwacht. Tezamen kunnen zij zoeken naar de best mogelijke vorm van samenleven, daar waar volwassenen en kinderen bijeen zijn.

 

Een verstandige opvoeder wordt niet wrevelig als hij het kind niet begrijpt, maar denkt na, gaat op onderzoek uit, ondervraagt de kinderen. Zij zullen je leren hoe je hen niet al te zeer zal kwetsen … als je maar leren wilt. Het is een van de meest kwalijke fouten te denken dat de pedagogie een wetenschap is die het kind betreft en niet de mens.”

Voor wie is deze workshop? 

Voor de gevorderde ouder (met kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar), de nieuwsgierige leerkracht en de betrokken hulpverlener. Zij die weten dat kinderen recht hebben op een unieke liefdevolle begeleiding in hun leven. Voor iedereen, die wil opvoeden vanuit gelijkwaardigheid.

De trainers 

De trainers voeren allen een eigen praktijk in Integratieve KinderCounseling en zijn aangesloten bij het Child Consult Collectief van Charlotte Visch in Amsterdam. Zij studeren in het laatste jaar van hun opleiding tot MasterKinderTherapeut ECP in Integratieve Psychotherapie. 

 

  1. Jantien van Zuilen is docent en coördinator aan de opleiding tot KinderCoach Practitioner en Integratieve KinderCounselor. Ook voert ze praktijk als Integratieve KinderCounselor/-therapeut.

  2. Hanneke de Hertog is docent en studiebegeleider aan de opleiding Integratieve KinderCounselor. Ook voert ze praktijk als Integratieve KinderCoach en KinderCounselor/-therapeut.

  3. Wendela Oosthoek is pedagoog, EMOE trainer en Integratieve KinderCounselor/-therapeut.

 

Wendela, Hanneke en Jantien zijn alle drie ook OpvoedCoach en trainer HarTgrondig Opvoeden.

Charlotte Visch 

 

 

 

Margot de Cock Opleidingsadviseur, Integratieve Therapeut ECP, Leertherapeut

Wil je meer weten?

Bel mij voor meer informatie of mail me voor een persoonlijk adviesgesprek.

Sfeer proeven? Kom naar ons Open Huis.

De visie van pedagoog Janusz Korczak

“Aan de basis van het pedagogisch handelen, ligt het zien met je hart”
Janusz Korczak (1878-1942), één van de belangrijkste grondleggers van de Rechten van Kind.

Het werk van Janusz Korczak is een belangrijke bron van inspiratie op de Nederlandse Academie voor Psychotherapie. In de opleidingen tot KinderCoach Practitioner, Integratieve KinderCounselor en MasterKindertherapeut ECP in Integratieve Psychotherapie staan de Rechten van het Kind en het gedachtegoed van Korczak centraal.

De Academie is het enige opleidingsinstituut in Nederland met een ‘Janusz Korczak Award.’ Dit is een erkenning en waardering voor de unieke werkwijze op de Academie in professioneel begeleiden van kinderen. Deze werkwijze is geheel Child-Based en gegrond in de 3e generatie integratieve benadering in Coaching, Counseling en Psychotherapie. Naast deze basisattitude in het werken met kinderen leer je in onze opleidingen ook de theoretische concepten en de technieken om dit gedachtegoed op een professionele wijze in de praktijk te brengen. 

Het gedachtegoed van Korczak wordt gekenmerkt door de volgende vijf principes:

  1. Respect voor het kind (als mens) in iedere levensfase.
  2. Een gelijkwaardige relatie tussen volwassene en kind.
  3. Het recht van het kind te zijn zoals het is.
  4. Het recht van het kind op de dag van vandaag.
  5. Het recht van het kind op zijn eigen ontwikkeling.

 

Geen theorie, maar idealen!

Janusz Korczak

Korczak heeft nooit een systematische pedagogiek geformuleerd. Hij heeft zijn gedachten over kinderen vooral tot uiting gebracht in sterk beeldende beschrijvingen van wat er tussen volwassenen en kinderen gebeurt. Zo bevat zijn boek “Hoe houd je van een kind?” veel pedagogische ideeën, die gebaseerd zijn op de talloze ervaringen die Korczak als arts had opgedaan tijdens de vele bezoeken aan gezinnen. Het boek appelleert aan onze eigen waarneming, intuïtie en fantasie. Beter dan via de wetenschap kunnen wij langs deze weg het onbekende kind op het spoor komen, en ontdekken dat het “een perkament” is, dicht beschreven met hele kleine hiërogliefen, die je slechts gedeeltelijk kunt ontcijferen”.
De praktijk en de daarop gebaseerde gevoelens en niet de kennis van theoretische stelsels bepaalden Korczaks omgang met het kind: “vaak schuif ik een theorie terzijde, zelden mijzelf”. Als er één punt uit zijn denken over opvoeding naar voren gehaald moet worden is dat wel het idee van “respect” voor het kind. Korczak geeft aan: 

  • Leer eerst jezelf kennen, voordat je kinderen wilt leren kennen.
  • Kijk eerst wat je zelf kunt, voordat je begint de rechten en plichten van kinderen af te bakenen.
  • Je bent zelf het kind onder al die kinderen dat je vóór alles moet leren kennen, opvoeden en opleiden. Het is een van de meest kwalijke fouten te denken dat pedagogie een wetenschap is die het kind betreft en niet de mens.
  • De opvoeder heeft niet de plicht de verantwoording voor een verre toekomst op zich te nemen, maar hij is wel volledig verantwoordelijk voor de huidige dag.
  • Laten we ervan uitgaan dat we van een krachtige jonge eik een poëtische berk willen maken of van een fragiele berk een robuuste eik. We beginnen te snoeien, te zagen, te breken, te verbuigen – totdat de boom afsterft. Nee… zo’n belachelijke vergissing zouden we bij een boom nooit maken, maar wel bij een kind.

 

Interessante boeken:

• Korczak, J. Het recht van het kind op respect. (vertaling en bewerking R. Görtzen) Amsterdam 2007
• Korczak, J. Hoe houd je van een kind. (vertaling en bewerking R. Görtzen), Amsterdam 2010
• Korczak,J. De republiek der kinderen. (vertaling en bewerking R. Görtzen), Amsterdam 2012

Zie ook de website van de Janusz Korczak Stichting: www.korczak.nl

Terug
Terug

Reserveren

Online Workshop | Opvoeden doe je samen: jij en je kind!

  • Waarom je een opleidingsplaats reserveert
    Je reserveert wanneer je serieus overweegt om deze training of opleiding te doen. Dan ben je verzekerd van een opleidingsplaats. Je hebt dan nog tijd om e.e.a. uit te zoeken of te regelen. De reservering is gratis en vrijblijvend. Wanneer de opleiding vol raakt, vragen we je of je nog van je reservering gebruik wilt maken.

Terug
Terug